הקדמה

עמוד:13

ובכל זאת אין בקשת הסליחה בגדר התרפסות גרידא . טס לבית דרברוויל , גיבורת הרומן של תומס הרדי , שדמותה היא אחת הדמויות המלוות את הספר לכל אורכו , מבקשת מבעלה , אנג'ל קלר , לסלוח לה " כשם אהבתנו . " יש בה , כתביעה זו , כוח לא מבוטל . הקשר הביךאישי הוא המכונן את הפגיעה : אני נפגע ממי שאכפת לי ממנו . הקשר הבין אישי הוא גם המכונן את הסליחה : אני סולח למי שאכפת לי ממנו . מי שאכפת לי ממנו הוא מי שאני מתייחס במלוא הרצינות למניעיו ולמעשיו . אינני יכול לפטור את העוול שגרם לי כטעות , או כמרכיב שאיננו מהותי באורח חייו ובקשר שלי עמו . הניתוח שאני מציע למושג הסליחה , המתפרש על פני הפרק השלישי , מציע לאמץ את הפרדוקס של דרידה ולא לעמעם אותו . אני סולח לזולת תחת תיאורו כאשם . אני מקבל אותו אל לבי מבלי להדחיק את העוול ומבלי להשכיח אותו . פירושו של דבר שאין הסליחה התגברות על טינה , כפי שאפיינה אותה המסורת הפילוסופית משעה שהגדיר אותה כך הבישוף ג'וזף בטלר Butler , 1692- ) . ( 1752 רגשי הטינה יצופו ויעלו . הקשר בין הסולח לנסלח ייבנה על הרגשות הללו . הם יכוננו את יחסיהם מתוך ניתוח מתמיד של העוול . הם יידרשו שוב ושוב לשאלה מדוע וכיצד אירע , האם הוא עלול להתרחש שנית , מה יש לעשות כדי למנוע מצב כזה . ההחלטה לסלוח איננה סוף פסוק . היא תחילתה של דרך . זוהי דרך של נשיאה משותפת של העוול . המילה "נשיאה" נגזרת מן השורש נש"א , שהוא השורש המאפיין במקרא סליחה בין בני אדם . נשיאה , כבר במקרא , כמו גם בעברית של ימינו , פירושה הרמת דבר מה , העמסת משא . המשא הזה עשוי גם להיות קונקרטי . הוא עשוי להיות מטפורי , כאשר מדובר ב"נשיאת עוון . " נושא העוון הוא עושה העוול , הנוטל עליו את אשמתו . כאשר הנפגע מחליט לסלוח לו , הוא מוכן להשתתף בנטל . זוהי מעמסה כבדה . הצלקות , כפי שאני מבהיר בפרק השלישי , משוקעות באמצעות הנשיאה בגופו של הנפגע . במובן מסוים הסליחה מגבירה את פגיעותו . היא מגבירה גם את הנטל שהפוגע נושא עמו : בצלקות הללו מוטבעות טביעות אצבעותיו . מבחינה אחת גדל אפוא הנטל כאשר נושאים אותו במשותף . מבחינה אחרת הוא קטן , משום שלכל אחד מן השניים יש שותף למשא . הם נושאים אותו בצוותא . הדגשת הצוותא והדיאלוג אסור לה שתיצור את הרושם שהשניים עשויים מקשה אחת : שהפוגע והנפגע שניהם אשמים , או להפך - ששניהם חפים מפשע . לאורך הספר כולו אני מדגיש את ההבחנה בין

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר