א. מבוא

עמוד:9

; 1999 ; 2000 לביא , ( 1999 אשר בחנו את השפעתם של משתני רקע שונים על הישגים לימודיים בשלבים שונים של קריירת הלימודים . לביא ( 1999 ) בחן בדרך מיוחדת את השפעת משתני הרקע בכלל , והמוצא בפרט , על ההישגים החינוכיים . בעבודה זו , הערכת ההשפעה של משתני הרקע הכלכלי חברתי על הישגי הילדים נעשית מתוך התייחסות מיוחדת למוצא העדתי , בהתבסס על הגדרה מדויקת של המוצא . בדרך זו מאפשרת העבודה להבין את מידת המרחק של החברה הישראלית משוויון הזדמנויות בחינוך . ניתן ללמוד על תפקודה של מערכת החינוך מתוך מידת תרומתה לצמצום הפערים ההתחלתיים הללו ; דהיינו , המידה שבה הפערים מתואמים , או אינם מתואמים , לרקע הכלכלי וההשכלתי של המשפחה שממנה באו התלמידים . הערכת חשיבותם היחסית של גורמי הרקע המשפחתי / קבוצתי תסייע בהבנת תפקודה של מערכת החינוך הישראלית בצמצום הפערים ההשכלתיים . בדיקת ההשפעה של הרקע המשפחתי על הישגי התלמיד תסייע גם בהבנת מידת המוביליות הכלכלית חברתית . מידת המוביליות בחברה הישראלית נקבעת במידה לא מבוטלת על פי סיכוייו של ילד שגדל במשפחה ענייה לסיים את לימודיו כשהוא מצויד בתעודת בגרות מלאה . חברה בעלת רמת מוביליות נמוכה היא זו שבה הרקע המשפחתי — כגון השכלת ההורים ומצבם הכלכלי — ממלא תפקיד מרכזי בקביעת סיכויי ההצלחה של התלמיד לזכות בתעודת בגרות .

מכון ון ליר בירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר