א. מבוא

עמוד:7

א . מבוא מטרת נייר העמדה הנוכחי , השני בסדרה , היא לבחון אם ובאיזו מידה נמנעת השכלה מתאימה ממועמדים המוכשרים לה בשל סיבות הקשורות בלאום , במוצא , במין שאליו הם משתייכים , או ברקעם משפחתי . בנייר העמדה הראשון , שכותרתו האם שוויון מפריע לצמיחה ? הוצגו מחסומים בדרך לרכישת השכלה כאחד המנגנונים שדרכם עלול האי שוויון להפריע לצמיחה כלכלית . שערי ההשכלה עלולים להיות חסומים בפני ילדים ממשפחות עניות בשל מיעוט המשאבים החומריים העומדים לרשות משפחות אלה . המחסום עלול להיות גבוה אף יותר על רקע העובדה שראשי המשפחות העניות הם לרוב גם בעלי השכלה נמוכה . מחסומי הגישה להשכלה ראויה , הניצבים בפני ילדים ממשפחות עניות מונעים מהם לממש את מלוא כישוריהם . כך נמנעת מהם הכנסה גבוהה יותר , שפירושה רמת חיים גבוהה יותר , מן החברה כולה נמנעת התועלת שהם עשויים היו להביא לו זכו להשכלה משופרת . חפיפה מוגזמת בין מוצא ולאום לבין סיכויי ההצלחה בבחינות הבגרות יוצרת פערים כלכליים וחברתיים מתמידים . חפיפה כזו עלולה להתפרש על ידי פרטים מקבוצות אוכלוסייה בעלות הישגים לימודיים נחותים כאילו קיימת יד מכוונת האחראית לתוצאות אלה . זהו כר פורה למתחים מגזריים בחברה , שמאיימים על החברה כולה ופוגעים גם בפעילות הכלכלית . מבט אל תוך המשפחה המצומצמת מלמד כי אנשים אינם נולדים שווים בכישוריהם . אין צורך במחקר מעמיק כדי להבחין בהבדלים בין כישוריו של אדם לבין כישורי אחיו או אחותו . עם זאת , ההנחה של מחקר זה היא שבאופן ממוצע , קבוצות אוכלוסייה שוות בכישורי האנשים המרכיבים אותן . יהודים אינם עדיפים על ערבים או נחותים מהם , ויהודים שמוצאם מזרחי אינם עדיפים או נחותים בהשוואה ליהודים ממוצא אשכנזי . בהנחה זו , ובתנאים של הזדמנות שווה , לא צפויים בדרך כלל הבדלים משמעותיים בהישגים לימודיים בין קבוצות אוכלוסייה שונות . עם זאת , ייתכנו הבדלים משמעותיים בהישגים לימודיים במידה שההערכה של מהות ההישג הלימודי שונה מקבוצה לקבוצה . כך , למשל , החברה החרדית אינה רואה רכישת תעודת בגרות כהישג . המטרות הלימודיות במגזר החרדי ממוקדות בעולם התורני . ואולם , מרבית חלקיה של האוכלוסייה הישראלית , יהודית וערבית , מזרחית ואשכנזית , רואים בתעודת הבגרות הישג לימודי חשוב . הביטוי המעשי ביותר לחשיבותה של תעודת הבגרות הוא בשימושה ככרטיס כניסה למועדון ההשכלה הגבוהה . כניסה למועדון זה היא

מכון ון ליר בירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר