תגובת דוד על תבוסת ישראל ומות שאול

עמוד:8

סיפור הנער העמלקי ומשמעו האידיאי [ ג-י ] הסיפור שלפנינו הוא אמנם יחידה בפני עצמה , אך הוא משולב לחלוטין במגמה האידיאית העיקרית שבספר זה : הגזרה העליונה על ביטול מלכות שאול ועל בחירת בן ישי ליורשו של בן קיש , בחירה ללא השב . עצם בואו של האיש הנמלט ממחנה שאול אל דוד באה לרמוז על המשכיות : כאילו מקובל הדבר , שדוד יהיה היורש למלכות שאול . יתרה מזו , הנער המגיד לדוד הוא ששם קץ לחיי המלך הראשון בישראל , והוא שהביא לדוד ( ובמפורש : לדוד ) את הנזר שעל ראש שאול ואצעדה שעל זרועו . הנזר הוא סמל מובהק של מלכות ואף של המלכה ( מלכים ב יא , יב ; תהלים קלב , יח - שם מדובר במשיח ה , ' דוד ; והשווה לעניין חילול הנזר של משיח ה' - תהלים פט , מ . ( הבאת הנזר לדוד איננה רק בחזקת מעשה חנופה של אדם , שחשב עצמו למבשר ( השווה להלן , ד , י , ( אלא יש בה כדי לשמש עדות להלכי הרוח בקרב העם עוד בסוף ימי שאול , שהיו ידועים בנדאי לנער הפליט ? . גם המתתו של הנער בידי דוד לאחר שנודע לו , כי הוא 3 " ן איש 1 > 7 # מלקי" ( א , יג-טז ) אין לפרשה רק כנקמה ברוצח המלך ; שהרי לפי גרסת העמל פרק א א , א-ב " ןיגץבךןד בצק ^ גימים & נים . [ יהי ביום השלישי ןהנה איש בא מן המקלה מעם $ אול ובגדיו קרועים ך # ך $ ה על ראשו . " בשמואל כ פרקא מסתיימת החטיבה הספרותית , שראשיתה בשמואל-א בז , א . הפרקים הללו מתארים בעיקר את קורותיו של דוד במשך שבוע ימים : שלושה ימים לפני מות שאול ; שלושה ימיה אחיי מות שאול , ובעיקר - אתיום המלחמה בגלבע , שראשיתו בערב , שבו בא שאול לשאול בבעלת האוב , וסופו כיום שלמחרת , שבו נפל מלך ישראל בקרב ננד הפלשתים . המחבר מספר לסירוגין על פעילותו של דוד בצקלג ( שמואל-א כז ; כט-ל ; שמואל ב א ) ועל יומו האחרון של שאול בגלבע תגובת דוד על תבוסת ישראל ומות שאול פרק א מתאר כיצד נתקבלה במחנה דוד בצקלג הידיעה על תבוסת ישראל ונפילת שאול בגלבע . האירועים נחלקים לארבעה עניינים : ו . הופעת הנער המבשר , סיפורו ותחקורו על ידי דוד ( א-י . 2 ;( האבל על תבוסת ישראל ונפילת שאול ויהונתן ( יא-יב . 3 ;( הוצאתו להורג של הנער העמלקי ( יג-טו . 4 ;( קינת דוד על שאול ועל יהונתן ( יז-כז ? . ( מחבר ספר שמואל התחבט כיצד להגיש לקוראיו אח סיפור שהייתו של דוד בצקלג . בתקופה זו שהה דוד בארצם של הקשים באויבי ישראל באותה עת , ואף השתלב במערך הצבאי של אכיש מלך גת , עד כי כמעט יצא עם צבא פלשת למלחמה בבני ישראל במערכת עמק יזרעאל והגלבע . בספר שמואל א ראינו כיצד מהדר המחבר ומוצא צדדי זכות וצידוק להתנהגותו של דוד בתקופה קשה זו . הפרק שלפנינו , הממשיך במגמה זו , מבליט בתחילתו את ההתעניינות הגדולה בגורל המערכה מצד דוד ואנשיו ; הוא מדגיש את העובדה , כי דוד לא ציפה למות אויבו שאול ולא שמח בנפלו . אדרבה , הוא ואנשיו נקטו את מנהגי האבל המקובלים . דוד מוציא להורג את הנער המב שר , שפיו העיד בו כי מותת את משיח ה , ' ולאחר מכן הוא נושא קינה - מן הנרגשות בספרות המקרא - על שאול ועל יהונתן . פרק זה מבליט אפוא את תכונת החסד אצל דוד ומצדיק לכאורה את בחירתו כמלך על יהודה , כמסופר מיד אחר כך , בפרק הבא . [ מג"ל ] [ א ] ויהי אחרי מות ^ זאול . כתוב זה הוא מעבר והקדמה מסיפור נפילתו של שאול לסיפור קבלת הבשורה ותגובת דוד . המספר מבהיר בפתיחתו ( באקספוזיציה ) את נתוני הזמן - התקופה שאחרי מות שאול ויומיים לאחר חזרת דוד לצקלג מהכותו את עמלק . העמלק . מקצת כתבי יד של המסורה והפ שיטתא גורסים "העמלקי , " ואילו גרסת התר גום היווני והלאטיני היא '' עמלק . '' בנוסח המסורה בא שם זה כשם פרטי עם ה '' א היידוע ( השווה כד , ה , טז ; דברים ג , יג . ( [ ב ] איש בא ... ובגדיו קלעים ואדמה על ראשו . הופעת המבשר מלמדת , שנהג מנהג אבלות . יש מי שסבור , כי הסיפור שלפנינו הוא משני , וכי תיאוריו שאולים מסיפור הופעת המבשר בקרב אבן העזר , שכן מה לעמלקי להופיע כשהוא נוהג מנהגי אבלות על מותם של שאול ובניו , ובמיוחד כאשר סבור הוא כי בשורות טובות בפיו לדודז כנגד זאת ניתן להסביר , שהמבשר נקט עמדה דו פרצופית : מצד אחד , נקט מנהגי אבלות מתוך חשש , שמא בכל זאת יתעצב דוד לנוכח תבוסת ישראל ובמיוחד על מות יהונתן ידידו , ומצד שני קיווה המבשר לזכות בגמול מיוחד על הבאת הבשורה והנזר של שאול אל דוד . גישתו ההססנית של הנער וניסיונו לרצות את דוד בכל תגובה אפשרית , בולטים באפולוגטיקה שלו , כאשר הוא מסביר את הצורך בהמתת שאול ( להלן , פסוקים ו-י . ( נישה זו אף משתקפת בעובדה , שאת הנזר והאצעדה של שאול מציג המבשר רק לבסוף , לאחר שאלתו הנוקבת של דוד . גישה דו משמעית זו לא עמדה לו לנער . דוד הוציאו להורג , ולימים אף הסביר : המגיד לי לאמר : הנה מת " כי ^ אול להוא היה בו כמב / ןזר בעיניו , ןאחןה ןאךזךגהו לצק ^ י ג אשי לתתי 1 | ישךה" ( ד , י . ( [ מג"ל ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר