מוסדות פולחן והנהגה בספר במדבר

עמוד:12

שמעבר לירדן מזרחה . ? תיאור שונה מוצאים אנו ברשימת המסעות ה '' כוהנית" בבמדבר לג . לפי התיאור ברשימה זו הגיעו בני ישראל לקדש לא בתחילת הדרך , אלא בסופה , לאחר שחנו בעציון נבר ( פסוקים לו-לז , ( בניגוד למסופר בדברים ב , שקודם היו בלןדש ואחר כך הגיעו לעציון גבר ( פסוק ח . ( כמו כן בניגוד למקורות בספר במדבר כ , יד - כב , א ( השווה דברים ב , א-כג , ( לפיהם איגפו את ארץ אדום ומואב , הרי לפי התיאור ברשימה שבבמדבר לנ לא סבבו בני ישראל כלל סביב אדום , אלא עברו דרכה ( פונן בפסוק מב שייך לאדום . ( ואכן , לא מצאנו דבר ברשימה שבבמדבר לג על איגוף מואב ועל מלחמה בסיחון מלך האמורי . ? כל זה תואם את השקפתו המיוחדת של הרובד הכוהני . רובד זה מתאר את המסעות והכיבושים בדרך ההשגחה הניסית , ללא כישלונות . בני ישראל הגיעו לערבות מואב ללא קשיים , ומשם עברו לגלגל תוך חציית הירדן בדרך נס . שם חגגו את הפסח אגב אכילת מצות מתבואת ארץ כנען , לאחר ששבת המן . המשך הסיפור על ההתנחלות מצוי ביהושע יח , המתאר את השכנת אוהל מועד בשילה , כשכל הארץ כבושה לפניהם , ואין הם צריכים אלא לחלקה בגורל ? . הרובד הכוהני מתעלם מקשיי בני ישראל בדרכם מסיני , קשיים שנבעו מהמלחמות עם הכנענים בדרום ( יד , מה ; כא , א-ג ) ומסירוב מלך אדומים וסיחון מלך האמורי לתת להם מעבר . לפי שיטתו , אלוהים הוא שהוליך את בני ישראל והשגיח עליהם , ולא היה מקום למאבקים אנושיים . אף כאשר נצטוו להילחם במדינים ( במדבר לא , ( הרי שבו מהמלחמה מבלי שנפקד מהם איש ( פסוק מט , ( והמלחמה הוכרזה כדי לתת נקמת ה' במדןן בגלל מעשה בעל ? עור ( לא , א ואילך , השווה כה , טז ואילך . ( [ מ"ו ] מוסדות פולחן והנהגה בספר במדבר לויים וכוהנים . ספר ויקרא הוא ספרם של הכוהנים ; הלויים אינם מופיעים בו כלל . לעומת זאת בספר במדבר הלויים הם הדומינאנטיים . הם מובדלים במפורש מיתר העם בעת עריכת המפקד ( א , מז-נג ; ב , לג ) ונמנים בנפרד ( פרקים ג-ד ;( ניתנות להם עגלות לצורך נשיאת המשכן ( ז , ו-ט , ( הם עוברים טקס היטהרות בהצטרפם לצבא העבודה ( ח , כג-כו ;( הם צועדים בין מחנות השבטים ונושאים את חלקי המשכן המפורק ( י , יז , כא . ( מכיוון שעשו יד אחת עם קרח נגד אהרן ( טז , ז-י , ( הרי מכאן ואילך אהרן הוא המייצג אותם ( יז , יח-כג . ( מוטלים עליהם תפקידי שמירה בתחום המשכן - תפקידים הכרוכים בסכנת נפשות , וכגמול על כך ניתן להם מעשר ( יח , א-ו , כא-כד . ( במפקד השני שוב מופרדים הלויים מיתר העם ( כו , נז-סב . ( הם מקבלים חלק אחד מחמישים מן השלל ( לא , ל , מז , ( וכן ארבעים ושמונה ערים בשטחי ההתנחלות ; שש מהן תשמשנה כערי מקלט לרוצחים בשגגה ( לה , ו , ט-טו ? . ( תפקידו החשוב ביותר של הלוי הוא שמירת המשכן מפני חדירת זרים . למעשה מזהה המקרא את הלויים עם תפקיד זה : "שמרי משנ ? ךת משכן ה '" ( לא , ל , מז . ( בעולם העתיק נהגו להציב צלמים של אלילים בשערי המקדשים , כדי להרחיק מהם את השדים והרוחות . בישראל הוצא עולם השדים אל מחוץ למסגרת האמונה ; לפיכך מי שיכול לפגוע במשכן הוא רק האדם , ובדרך של טומאה . בחטאו טמונה סכנת זיהום לתחום המשכן , וכניסתו שלא כדין לתוך המקדש עלולה להמיט את זעם האל על העדה כולה . הלוי העומד על המשמר רשאי על כן להרוג את הפורצים פנימה ( ראה בהמשך ;( יתרה מזו , הוא ישא באחריות על כל מקרה שבו לא הצליח למנוע חדירת זר . כשם שבדינים הארציים מתחייב השומר בנפשו אם מישהו חדר או התחמק בעת ששמר ( ראה , למשל , מלכים ב י , כד , ( כן גם בדיני שמיםהשומרים מבני לוי צפויים למיתה בידי ה' אם נכשלו בשמירתם . משום כך אין בני ישראל צריכים לחשוש שייענשו כקהל ; מי שיתנו את הדין , הם רק הפולש והשומר הלוי שהתרשל . למען עם ישראל נסוג כביכול ה' במידת מה מן התורה של האחריות הקולקטיבית . הלויים ישמשו כק 7 ש ? כי חמת האל , וכך יוכלו הישראלים לעלות לרגל ולקיים את פולחן המשכן ללא פחד . ? הסיפור על מרידות קרח ועדתו ( פרקים טז ; יז ) קובע את חזקתם של אהרן וצאצאיו על הכהונה , ואת דינו של כל מי שמערער על זכות זו - מוות ( יח , ג , ז . ( בספר במדבר מוטלים על הכוהנים תפקידים אלה : . 1 שמירת המשכן , בכניסתו ובחצרו ( ג , לח ; יח , ה . 2 ;( פירוק המשכן וכיסוי כלי הקודש כדי לאפשר את נשיאתם על ידי הקהתים מבני לוי ( ד , א-כ . 3 ;( ניהול הטקסים הפולחניים הבאים : בדיקת הסוטה במים המאררים ( ה , יא-לא ;( סיום תקופת נדרו של הנזיר , במועדה או לפני מועדה ( ו , א-כא ;( ברכת כוהנים ( ו , כב-כו ;( טיהור בני לוי המצטרפים לצבא העבודה ( ח , ה-כו ;( התקיעה בחצוצרות ( י , ח ;( הפקת אפרה של הפרה האדומה ( יט , א-י » . ( הכוהן הגדול מקבל על עצמו תחומי אחריות נוספים וחשובים עוד יותר : ו . שתדלנות לטובת העם , באמצעות הקרבת קורבנות ( יז , ו-טו . 2 ;( פנייה אל האורים והתומים לקבלת עצה ( כז , כא . 3 ;( מותו של הכוהן הגדול מכפר על רוצחים בשגגה ( לה , כח ^ . ( בעבור שירותם מקבלים הכוהנים תגמולים אלה : חלקים מסוימים מן הקורבנות - חרם ; בכורותיה של הבהמה הטהורה ודמי פדיון הבכורות של הבהמה הטמאה ושל האדם ( יח , ח-כ ;( מעשר מן המעשר של הלויים ( יח , כה-לב ) וחלק ספר במדבר מתאר את נדודי ישראל במדבר . העם היה מאוגד מתנות מחנות ובתתך המשכן . בתמונה מימי ;? תיאור המשכן על כליו ב"תנ"ך לנינגרד הראשון , " חומש שמובא בו נוסת המסורה עם עמודי-שטיח מעוטרים ( מצרים , מאה יי לסה"נ . ( בקדמת התמונה שערו המשולש

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר