|
עמוד:11
צירוף שטחי הצפון להר חברון הפכה פרשת המרגלים לסוגיה בעלת קנה מידה לאומי כולל , שאינה מצטמצמת לארץ יהודה ולמנהיגה כלב בן יפ ? ה . ? בנושא זה ניכר שוני בשיטת הרובד הכוהני , לעומת השיטה שננקטה בפרשת קרח . בפרשת קרח מצאנו שתי מסורות נפרדות ביחס למרידה . לפי מסורת אחת היתה זו מרידה שבטית נגד ההנהגה , ולפי מסורת שנייה היה זה ריב מעמדות בתוך שבט לוי . לעומת זאת כאן מדובר במסורת עתיקה על ריגול ארץ חברון באמצעות כלב , המרגל הנאמן , שהשלימו אותה על ידי צירוף כל ארץ כנען עד לבוא חמת ועל ידי הוספת יהושע , מנהיג אפרים , כמרגל נאמן שני . ד . גבולות הארץ . גבולות ארץ כנען על פי פרק לד מיסודו של הרובד הכוהני כוללים את התחום "ממךבר צן על ידי אדום" בדרום ועד לבא סמת בצפון ( פסוקים ג , ח . ( במזרח כוללים הגבולות את שטח הגולן והבשן , למעט עבר הירדן המזרחי שמדרום לכנרת . לפי תפיסה כוהנית זו , עבר הירדן המזרחי ( הגלעד ) אינו חלק מהארץ המובטחת , ואכן כוהני שילה ראו בעבר הירדן המזרחי '' ארץ טמאה , " שאין לקיים בה עבודת אלוהים בזבח ובמנחה ( יהושע כב , יט . ( תפיסה זו עתיקה בישראל , שכן במקורות עתיקים נחשב מעבר הירדן ככניסה לארץ המובטחת ( ראה , למשל , יהושע ג-ד ? . ( כנגד זאת מוצאים אנו ברובד ה"עממי" של התורה את ההשקפה , שגבולות הארץ המובטחת כוללים את כל האיזור שמנהר פרת ועד נחל מצרים , לרבות הלבנון והמדבר שמעברו המזרחי של הירדן ( בראשית טו , יח-כא ; שמות כג , לא ; דברים א , ז ; יא , כד ; יהושע א , ד . ( נראה כי חוגי הכוהנים ( השווה גם יחזקאל מז , טו-כ ) שמרו בקפדנות על מסורת עתיקה , שלפיה עבר הירדן אינו שייך לנחלת ישראל , ובכך התנגשו עם מסורת "עממית , " שראתה בעבר הירדן חלק אינטגראלי של הארץ המובטחת . כך , למשל , מקום התגלות האל ליעקב היה לפי המסורת העממית פנואל שבעבר הירדן , ושם קיבל יעקב את השם ישראל ( בראשית לב , כה-לנ . ( כנגד זאת , לפי המסורת ה"כו הנית" נתגלה האל ליעקב ושינה את שמו לישראל בבית אל שבעבר הירדן המערבי ( בראשית לה , ט-טו , ( ונראה שמדובר בשינוי מכוון מצד החוגים הכוחניים , שלא הכירו בקדושת עבר הירדן המזרחי . ה . מסלול המסע לארץ כנען . לפי התיאורים ה"עממיים , " כפי שהם באים לידי ביטוי בבמדבר כ , יד - כב , א ( השווה דברים א , מו - ג , כט , ( מגיעים בני ישראל לקדש בתחילת דרכם ( ראה במדבר יג , כו ; כ , א ואילך , והשווה דברים ב , יד , לפיו הדרך מקדש לנחל זךד ארכה 38 שנה . ( מקדש שלחו בני ישראל שליחים אל מלך אדום בבקשה שיתיר להם לעבור דרך ארצו אל ארץ כנען , אך מלך אדום מיאן ( כ , יד-כא , ( ובני ישראל נאלצו "לקזבב את ארץ אדום" ( כא , ד ) תוך כדי ירידה לעבר ים סוף ( אילת . ( לאחר מכן פנה מסעם צפונה , והם הקיפו את אדום ומואב ממזרח , עד שהגיעו למזרח ארץ סיחון מלך האמורי ( ראה גם שופטים יא , טז-כו , ( נלחמו בו וירשו את ארץ האמורי עמודי הפתיחה של פרשת "שלח" ( פרקים ינ-טו , ( כפי שהם באים בכתב-יד מעוטר ממצרים ( ראשית מאה י"ב לסה"נ . ( ככתב היד 34 דפי קלף u . sx 10 ) ס"מ , ( והוא מתייחד בזה שאינו מכיל אלא את פרשת ? " ולח . " כתב היד נשתמר בשלמותו , והוא כתוב בכתב מזרחי מרובע -שבע שורות ככל עמוד ועמוד . עמודי הפתיחה מעוטרים כפסי רותכ מוזהבים מעל לטקסט ומתחתיו וכן בפרחי זהב פתוחים , תימורות תיצת לוטוס בשוליים . מלת הפתיחה של הפרשה . " ךידבר , " נכתבה כנראה בזהב , אך נחתכה מן הטקסט בתקופה לא ידועה . [ כ"נ ]
|
|