|
עמוד:39
בל יאמר איש שרמת דרישות גבוהה תביא בהכרח להורדת רמת ההישגים הכללית . יש לשער שההיפך מכך אכן יתרחש . מחקרים חינוכיים מחזקים את הסברה , שככל שעולות הציפיות , עולה רמת ביצועיו של התלמיד . יש לעזור לתלמידים החלשים אם בעזרת לימוד משקם , אם בעזרת למידה בצוותא , או בכל דרך יעילה אחרת שלא תגפע בתלמיד הממוצע או בזה המתכוון להמשיך בלימודים גבוהים . יעילו תה של הלמדיה בצוותא הוכיחה עצמה בישיבות , שבהן מתנהל הלימוד בזוגות , בדרך-כלל . הללו מנתחים ודנים במשותף בכל פרט ופרט בחומר הלימוד . באחדות מהישיבות , לכל תלמיד ישיבה סמוך תלמיד צעיר ממנו i יש לשקול הענקת פרסים או גמול אחר למצטיינים בהישגיהם ; על ספרי הלימוד להיות בעלי איכות גבוהה i יש לאמן את המחנכים באורח קפדני ולהחמיר בדרישות . כבר ציינו שכ 85- אחוז מכלל המורים בבתי-הספר היסודיים , 50 אחוז ממורי חטיבות-הביניים וכ 30- אחוז מכלל מורי בתי-הספר התיכוניים הם נעדרים כל כישורים אקדמיים . שום מערכת חינוכית לא תוכל להגיע לרמת הישגים גבוהה בלי שהמורים שבה יהיו בעצמם בעלי כישורים מצוינים . * * * ברצוני להוסיף מעט לתיאור שיטת הלמידה בישיבות . מתכונת הלימודים הרגילה מתנהלת באורח כללי כך : תלמידי הישיבה , שמספרם עשוי לנוע בין 50 ל , 1 , 000- מתחלקים בדרךכלל בין ארבע או חמש כיתות לימוד , כאשר כולם לומדים ביחד באולם רחב ידיים או בכמה אולמות . ( הדבר תורם לתחושת הליכוד ) i מרבית התלמידים לומדים בתנאי פנימייה , ושעות הלימוד שלהם מתפרשות על פני כל היום כולו , שבעה ימים בשבוע . המוטיבאציה שלהם בדרך-כלל גבוהה , והמאמץ האינטלקטואלי ( והפיזי ) הנדרש מהם , מביא אותם לא אחת לכדי אפיסת כוחות i הרבנים המשמשים כמחנכים בישיבות מעבירים כמה הרצאות , אחת ליום בדרך-כלל , בנושאים שונים כתלמו , ד תורה ומוסר , והם גם נותנים שיעורי הנחיה אישית . לימוד שאר הנושאים נעשה על-ידי התלמידים בכוחות עצמם i
|
מקס רואו
|