|
עמוד:30
כוח-אדם יהיו ודאי שיטענו כי העלאת הדרישות האקדמיות ורמת הכישורים של המחנכים בעתיד , יביאו בהכרח למחסור חמור בכוח-אדם בתחום ההוראה . אביא בעניין זה כמה הערות : ראשית , כבר היום מגיע שיעור המורים בעלי תואר אקדמי ל15- אחוז מכלל המורים בבתי-הספר היסודיים , לכ 50- אחוז מכלל המורים בחטיבותהביניים ולכ- O ן אחוז מכלל המורים בבתי-הספר התיכוניים . שנית , אני צופה מעבר הדרגתי שיימשך על פני זמן של 20-15 שנים . שלישית , על האוניברסיטאות לשקול להטיל על כל מרצה ועל כל מרצה בכיר , המצטרף לסגל ההוראה שלהן , לחלק את חובותיו בתחום ההוראה בין האוניברסיטאות לבין בתי-הספר במשך שנים אחדות . לסיכום , תמהני אם לא יהא זה מוצדק להציע לכל נושא תואר אקדמי - בוגר , מוסמך או דוקטור - לשמש במשך שנתיים , למשל , כמחנך במשרה חלקית . גם אם שירות זה ייעשה על בסיס התנדבותי , אין ספק שמספר בעלי תארים אקדמיים יראו בכך זכות-יתר - או חובה - שתאפשר להם לפרוע את חובם לחברה שסייעה , באמצעות הסובסידיה הממשלתית , לממן את לימודיהם באוניברסיטה . ( במקסיקו , למשל , מוטל על כל סטודנט או נושא להעלאת קרנו ותדמיתו של מקצוע זה . כדי לפעול למען חיזוק מגמה זו , יש גם להעלות את רמת שכרם של המחנכים . אפשר להשוות , לדוגמה , את שכרם של המחנכים הבכירים במערכת הלמידה לזו של מרצים באוניברסיטה . כיום נתקלות האוניברסיטאות בקשיים רבים בבואן לגייס אנשי הוראה בעלי כישורים מיוחדים בתחומי הטכנולוגיה , המשפטי ם והמינהל . יש לשער שמערכת הלמידה תיתקל בקשיים רבים עוד יותר בתחומים כמו : מדעי הטבע , מתמטיקה וטכנולוגיה , לנוכח התחרות הקשה עם המגזר המסחרי והתעשייתי . דרך אפשרית להתמודד עם בעיה זו היא , למשל , הקמתה של יי קרן להשוואת שכר יי , שתמומן על-ידי גופים מסחריים ותעשייתיים . הללו יידרשו לתרום לקרן אחוז מסוים מסכום המשכורות שהם משלמים , והקרן תסייע להעלות את שכרם של המחנכים לרמה מתקבלת על הדעת . הטעם בצעד מעין זה הוא בכך שללא מחנכים בעלי כישורים הולמים , יידלדלו לחלוטין מקורות כוח-האדם , הדרושים במג זר המסחרי והתעשייתי , תוך זמן קצר ביותר . העלאת רמת הכישורים של המחנכים ומתן שכר הולם יתרמו מאליהם לשיפור מעמדו של מקצוע ההוראה . הענקת פרסי יוקרה עשויה לשמש חיזוק נוסף בכיוון זה . פרסים רבים מוענקים כיום לאנשי מדע , לאנשי רוח , לאמנים ולמומחי טכנולוגיה . גם כאן נפקד מקומם של אנשי החינוך מהמעמד החברתי הראוי להם .
|
מקס רואו
|