|
עמוד:23
חידןשים טכנןלןגיים לשירןת החינןך אם נביט קדימה נראה שבעוד כחמש עד עשר שנים מהיום , כל הטכנולןגיןת החדישןת הבאות יהיו בהישג ידן של חלק ניכר מהציבור : מקלטי רדיו וטלוויזיה רשמקולים מכשירי וידיאן מחשבים אישיים תקליטי וידיאו גישה למאגרי נתונים תקשורת באמצעןת לוויינים טלןןיזיית כבלים רב-ערוצית . זוהי רשימה מרשימה למדי , והיא עשויה לגדול עם חלןף השנים . הטכנןלוגיה תתפוס מקום חשןב בחינו , ך אם נדע לשלוט בה ולהשתמש בה כבאמצעי-עזר לשם השגת מטרותינו . קרוב לוודאי שבין כל האמצעי ם האלקטרוניים , ימלא המחשב - במשןלב עם תקליטי ןידיאו - תפקיד מפתח בחינוך . זאת , הןדות ליכןלתו האדירה לאגןר ולשלוף מידע , וכן מהיותו מכשיר לפעולת-גןמלין , בכך שהוא מאפשר יצירת דןשיח עם התלמיד . המחשב הופך את הלמידה לתהליך אישי . הרדיו והטלוויזיה עלןלים לאבד מעט מחשיבותם החינןכית בגלל היעדר גורם האינטראקציה . ( ניתן להתגבר על חסרון זה , במידת-מה , באמצעות " לימוד מונחה באמצעות ןידיאו " שיופעל בצורה הבאה : תחנת השידןר תשדר את תןכניות הלימוד שלה לאחר שעות הלימוד בבית-הספר ; בתי-הספר ידאגן להקליט את התןכניות , ולהקרין אותן לאחר מכן בפני הכיתה בהנחיית המורה . כאשר מתעוררןת שאלןת , מפסיק המורה את הסרט , משיב על השאלה או מעודד דיון כללי , וממשיך בשידור ( . טכנולוגיית המידע חדרה כיום לכל תחומי חיינן במידה המחייבת כל אזרח ואזרח לערןך היכרות ברמה זן או אחרת עם אמצעיה השונים , כדי לאפשר לו מעורבות לכיתתם . הדבר נצפה מראש , שכן כל תלמיד התקדם לפי רמת יכןלתן . ןאןלם , לאחר מכן התקדמן תלמידים אלה בלימןדיהם , עד שאפילן עלן בהישגיהם על עמיתיהם בכיתןת המקבילןת הרגילןת . תלמידי הלמידה היחידנית היטיבן לזכןר את הידע שרכשן יןתר מעמיתיהם בכיתןת הרגילןת . סקרים ןמבדקים אלה אינם משקפים את התמןנה בכללןתה . בדיקת הישגים ק ןגניט ( ביים תןד דכי שהןןאה עם כיתזת בו ' קירת , כמקןלב היזם , מתיי חסת קר למרכיב אחד במערכת הלמידה . גורמים נוספים , כמו מיומנויות הלמידה העצמית או הרגלי חשיבה עצמאית - שאינם פחןתים בחשיבותם - אינם ניתנים למדידה באמצעןת המבדקים הנהוגים כיום .
|
מקס רואו
|