|
עמוד:10
חידןשי הטכנןלןגיה בתי-הספר בישראל לא הזדרזו לפתוח את דלתם בפני חידושי הטכנולוגיה , להוציא מספר מקרים יוצאי דופן , דוגמת הטלוויזיה הלימודית , שהונהגה ב , 1966- ומשולבת כיום כמעט בכל בית-ספר בישראל . עם זאת , ככלל , ארוכה עדיין הדרך לשימוש יעיל בחידושי הטכנולוגיה . אשוב לדון בנושא זה בנפרד בהמשך , אך אציין כאן שתי צורות נפוצות של ייחדירה" טכנולוגית בישראל . הקצב המהיר שבו נרכשו בבתים כה רבים בישראל מכשירי טלוויזיה , מכשירי וידיאו ומחשבים ביתיים - וכבר ניצבים בפתח תקליטי הווידיאו - מביא לדור שלם של בני-נוער את טעמה של המאה ה . 21- אם לא ייעשה מאמץ מיוחד להקנות גם למוריהם את מיומנויות השימוש בעזרי החינוך הטכנולוגיים המתאימים - ימצאו עצמם המורים עד מהרה משתרכים מאחור . מספר המחשבים שהוכנסו לשימוש בבתי-הספר גדל ותפח לאחרונה בשיעור ניכר . רבים רכשו מחשבים אישיים מתוך היענות לצו האופנה . כמו-כן נרכשים מחשבים רבים בלי תוכנה מתאימה לחומרה הקיימת . העלות הוצאות התפעול השונות בבתי-הספר , להוציא האוניברסיטאות , היו על-פי התקציב השנתי של 1983 / 84 כדלקמן : בגלל הקיצוצים בתקציב נאלצים בתי-הספר להעמיד את מעבדותיהם בעת ובעונה אחת לרשות מספר גדול של תלמידים . בכך , כמובן , נפגעת יעילותה של העבודה במעבדה . תכני הלימוד אין זה מתפקידי לנסות ולהרכיב את תוכנית הלימודים במדעי הטבע . אסתפק בהקשר זה בציטוט דבריו של פרופי י"י רבי : אני סבור שיש ללמוד את מקצועות מדעי הטבע , בכל הרמות - גבוהה כנמוכה - ברוח הומאניסטית . יש לשלב בהוראתם גם היבטים היסטורי ים , אנושיים וביוגראפיים , בצד הכרת אופיים של אותם שתרמו לעולם המדע - על הצלחותיהם , התלבטויותיהם וקשייהם . כדי לאחד את הריאליסטי עם ההומאניסטי בהוראת המדע , נחוצים כישורים מיוחדים במינם .
|
מקס רואו
|