|
עמוד:XI
רעיונותיו של מקס רואו ראויים לתשומת לב מיוחדת לאור תרומתו וחלקו בהקמתם של מפעלי חינוך חדשניים . בזכות חזונו ומאמציו , אף ניתוסף לזירת החינוך האקדמי בישראל מוסד חדש ותוסס - האוניברסיטה הפתוחה - שבו לומדים כיום כ 12 , 000- סטודנטים מדי סמסטר . לפני כעשר שנים נפלה לידי הזכות לשהות זמן-מה בישראל , כיועץ לתכנון האוניברסיטה הפתוחה . מודע אני אפוא ללהט הוויכוח הציבורי הנטוש בישראל בנושאי חינוך . מדינה זו תרמה רבות למחקר ולניסוי המדעי בשדה החינוך . בזכות מסורת זו רשאים אנו לקוות שהגישה שאותה מבטא מר רואו בחיבורו הבהיר והתמציתי , אכן תזכה להתייחסות הרצינית שהיא ראויה לה . ברור למר רואו שהצעותיו מעוררות בעיות בשני מישורים : ראשית - הן מציבות סימני שאלה לגבי חלק ניכר משיטות החינוך המקובלות ; שנית - השינויים המוצעים יביאו ליצירת פערים במבנה מערכת החינוך , וכדי לגשר עליהם תידרש תושייה רבה . דוגמה לבעיה מהסוג השני היא הצמצום הבלתי נמנע שיחול בתפקידו החברתי של בית-הספר - ככל שהלמידה תלך ותתמקד ביחיד במקום בקבוצה . מר רואו מביא נימוקים משכנעים לכך שהתועלת העשויה לצמוח משיטת הלמידה היחידנית מצדיקה את המאמץ הכרוך בחיפוש אחר דרכים חדשות לביצוע המשימה החשובה : נטיעת ערכים משותפים וכבוד הדדי בלבם של צעירים בעלי רקע שונה . לטכנולוגיה החינוכית נמצאו בשלושים השנים האחרונות תומכים ומאמינים רבים , אולם בדרך-כלל היא הכזיבה את הציפיות שתלו בה . בחשיבה החינוכית של מר רואו יש לטכנולוגיה מקום מרכזי , אך בניתוחו הוא מרחיק אל מעבר למושגים הפשטניים שאימצו לעצמם חלוצי הלמידה באמצעות המכונה . יתר על כן , הצעותיו לשינויים מעוגנות כולן בניסויים שנערכו בישראל , וכל החפץ בכך יכול לראותם ולהתרשם מהם . טוב יעשו אנשי החינוך בישראל אם יעיינו היטב בעדות המובאת כאן , ולא יפטרו מסה מאירת עיניים זו כעוד מתקפה בלתי מציאותית על ממדיה ופגמיה של שיטת החינוך המסורתית . אילו מונתה בישראל ועדה בלתי תלויה לבדיקת דרכים לשיפור החינוך הניתן לכל מגזרי אוכלוסייתה המגוונת , הייתי ממליץ בכל לב שהמסמך של מר רואו יהיה לנגד עיניה ויישקל על-ידה בזהירות ובכובד ראש . הרולד האו II אוניברסיטת הרווארד
|
מקס רואו
|