פתח דבר

עמוד:10

0 תח דבר הספר שלפניכם מציין תחנת ביניים במסע של תכנית שח"ף לעבר הכשרת מורים אחרת . המסע החל לפני כשבע שנים . במכללה שררה אז תחושה מוזרה ; בשטח קיבלו את בוגרינו בזרועות פתוחות . הם השתלבו ב"שדה" בקלות ובמהירות , ונחשבו למורים מצליחים . אך לנו הייתה הרגשה אחרת . פררוקסלית , דווקא העובדה הזאת הציבה בפנינו אות אזהרה , שהרי אנחנו רצינו לראות מורים שאינם "משתלבים במערכת , " אלא פועלים לשנות אותה . רצינו במורים שמגמתם לשפר את החברה ולא רק את מעשה ההוראה עצמו . כך יצאה לדרך תכנית שח"ף , המכשירה מורים ברוח "חתרנית . " היא מדגישה את חשיבות הדרך ולא רק את קדימות המטרה . היא מציבה במרכזה את הדיאלוג ולא רק את התחרותיות . היא מחשיכה את השותפות ואת הקהילה ולא רק את היחיד ואת הישגיו . ההחלטה על הפעלת התכנית התקבלה בוועדת ההוראה של המכללה . כצעד ראשון , החלטנו בכוונה תחילה להתחיל במסגרת ההכשרה להוראת בעלי תואר אקדמי . חשבנו שיש יתרון לקיים תכנית מצומצמת , שאינה צריכה לערב לימוד דיסציפלינות להוראה , ומאפשרת ללמוד את מה שקורה בה עוד לפני שמחילים את עיקריה לכלל המכללה . חשבנו שעל הכשרת המורים להעלות שאלה חדשה במובן זה שעליה להיפרד , חלקית , מהשאלה "מה המורה צריך לדעת " ? לטובת השאלה "מה המורה צריך להיות ; " ? שעליה לעסוק בשאלות של זהות אישית , זהות תרבותית וזהות מקצועית של המתכשר להוראה . סברנו שידע אמיתי על הוראה אינו בא מספרים ומתאוריות אלא מהתנסות בשדה , מלמידה , מצפייה , ומניתוח מושכל של פעילויות , וכל זאת כדי לפתח אצל הלומדים את תבונת המעשה , את היכולת להסתכל על סיטואציה , להבין אותה ולדעת מה לעשות במהלכה . רצינו כקשר אחר עם בתי ספר , על כן בחרנו להתנסות בבתי ספר ניסויים שבהם יש אווירת פתיחות ומחשבה על מה שעושים , ושילבנו אותם אורגנית בתכנית . רצינו לבנות תכנית הוליסטית : לא עוד אוסף של קורסים , אלא מערך למידה שלם שבו כל יחידה מתחברת בצורה אורגנית לחלק אחר בתכנית . רצינו משהו

מכון מופ"ת

המכללה לחינוך על שם קיי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר