מבוא כללי

עמוד:11

הדברים המובאים בספר זה הם בגדר הצעות ליצירת אותו "מפגש משמעותי , " בראש ובראשונה אצל המתכשרים להוראה , ובעקבות זאת - אצל תלמידיהם בבתי הספר . כדי לאפשר לתלמידים ליצור מפגש משמעותי עם טקסטים , כזה שיעורר את סקרנותם ויתמוך בהתפתחותם החושית והערכית , על המתכשרים להוראה לעבור בעצמם תהליכים מורכבים . עליהם לחוש שיש להם יכולת להתמודד ישירות עם טקסטים מקראיים , ללא כפיפות לסמכות של "בעלי ידע . " יש לעזור להם להכיר בכוחם לעשות זאת ולכוון אותם לפיתוח הכלים האישיים שיסייעו להם להתמיד בכך . כמו כן חשוב להעצים אצל הסטודנטים להוראה את הפתיחות לריבוי הפנים של הטקסטים הנלמדים , ובכך לתת תוקף למקומו של המקרא בחיי כל אחד ואחת , צעיר כמבוגר , מלומד כהדיוט , ובלבד שיהיה נכון להקשיב לטקסטים ולשוחח עמם . דפוסי הפעולה המוצעים בספר מבוססים על הוראה המפעילה את כוחות היצירה והשפיטה של הלומד ומכינה אותו לחידוש הדעת , לא רק לשחזורה . מדובר בהתחנכות יצירתית המבקשת לטפח את דמיונו של הלומד ואת פתיחותו לחידושים . הספר מאפשר לכונן בסטודנטים להוראה את הנכונות ואת היכולת להסתמך על תפיסותיהם האינטואיטיביות והאישיות ולהבין נושא מנקודות מבט שונות מבלי להיצמד לעמדות קבועות מראש . ההצעות המובאות בספר נועדו להעשיר את המפגשים המתרחשים בין הקוראים לבין הטקסטים . אחת מדרכי ההעשרה היא להפנות את הלומדים לזוויות ראייה שונות , נוסף על אלה המקובלות והמוכרות בקריאה של טקסט מקראי , קרי הפרשנות המסורתית והעכשווית . הביטוי המוזיקלי והביטוי החזותי הנם דרכי פרשנות , ויחסי הגומלין בין מפרשי הסיפור בדרכים אלה לבין הקורא , המאזין או הצופה , הם בסיס להעשרה ולהפריה הדדית בין התחומים השונים . הספר מציע אפוא דרך לרענן את הוראת התנ " ך בבתי הספר על ידי שימוש באמצעים אמנותיים ולטפח את ההכרה באופיו הפלורליסטי של הטקסט המקראי . שימוש במודל המוצע עשוי לשכלל את חשיבתם של המתכשרים להוראה באמצעות הבנת השפה האמנותית כאמצעי לביטוי אסתטי ורגשי . הדבר עשוי לחזק את העזתם לחשוב במצבי דילמה ולטפח אצל תלמידיהם התנהגות חקרנית וביקורת אישית המביאה להבנות חדשות בעלות ערך . אנו מקוות כי בצאת הקוראים מן המפגש הרב-תחומי עם הספר "משפט שלמה " - הם יישאו עמם מטען של תפיסות , עקרונות , מחשבות ורגשות ,

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר