הסיפור שלנו, הסיפור שלכם

עמוד:13

שבו הייתה הכשרה פדגוגית לגננות בסמינר , והכשרה להוראת דיסציפלינות באוניברסיטה , שבו המורה בבית הספר היסודי לא ידעה לא מדע ולא ספרות . בזמן כזה איננו יכולות לעמוד מן הצד . אנו מבקשות להשמיע את קולם של מורי המורים , ולהגבירו . מחקרים על מורי מורים מלמדים מה שעולה מסיפורי החיים שאותם שמענו ממורי המורים למדעים וממורי המורים לספרות . להיות מורה מורים אינו עניין טריוויילי או "טבעי" למומחה בדיסציפלינה . הנחה מוטעית היא שאפשר בקלות להעביר מורה המלמד מדעים או ספרות בבית הספר התיכון או באוניברסיטה להוראה בהכשרת מורים . ( Loughran , Berry & Corrigan , 2001 ) סיפורים כמו של רוני , של קרן , של דפנה , של נועה או של סלים מדגימים מהו התהליך הארוך של התפתחות מקצועית וגיבוש תפיסה של תפקיד של מי שמכשיר מורים , עובר המומחה בתחום הדיסציפלינה . מורי המורים הם קבוצה שותקת . אולי אין הם משמיעים את קולם בשל תנאי העסקתם בחלקי משרה קטנים , המונעים מהם תנאים כמו קביעות וקידום אקדמי , אולי בשל היות רוב הסגל האקדמי במכללות להכשרת מורים נשים ( תרן , , ( 2005 ואולי מסיבות אחרות . מורי מורים לא יצאו למאבק נגד הקיצוץ בתקציבי המכללות לחינוך , כשם שלא נאבקו על תנאי העסקתם כאקדמאים בעלי תארים מתקדמים , המופלים לרעה בהשוואה לעמיתיהם באוניברסיטאות או במכללות האזוריות . לצערנו , קולם של מורי המורים אינו נשמע כמעט , גם בסוגיות עקרוניות הנוגעות ללב הידע שלהם : הכשרת מורים . בציבור אין מבינים את אופי עבודתם , אין מבינים את השפעת ההוראה הייחודית בדיסציפלינות על הדור הבא של המורים ואת חשיבותה של השפעה זו נוכח אופיים המיוחד של הסטודנטים להוראה . מי שאינם מומחים בתחום אינם מבינים את הייחוד שבשילוב שבין ידע דיסציפלינרי , לבין ידע פדגוגי וידע על הלומד בתחומי הלמידה השונים ולסוגי ידע נוספים . אלו הן מיומנויות ויכולות הנתבעות ממורי המורים . לקובעי המדיניות ניתנות במות להצהרות על אודות שינויים במערכת הכשרת המורים . סיפורי מורי המורים המובאים בספר מאפשרים הקשבה לשינוי מנקודת מבטו של מורה מורים . בחרנו במטפורות השביל , הדרך , הצומת והמסע כדי לתאר את התהליכים שעברו מורי המורים המרואיינים . מטפורות אלה הן כרונוטופים מרכזיים בתולדות התרבות האנושית מראשיתה ועד ימינו . הכרונוטופ הוא ביטוי שטבע בכטין ( בכטין , , ( 2007 כשילוב שבין ממדי הזמן ( כרונוס ) והמרחב ( טופוס . ( התפתחות אנושית מתרחשת מאז ומעולם בשני ממדים אלה , תוך

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר