פתיחה

עמוד:9

של דוד שמעונוביץ' ( שמעוני ) - "מצבה , " "ביער בחדרה" ו"יוכל העגלונים" - אולם מסוף שנות השישים , במקביל להנהגתה של חטיבת הביניים , הפנו לה צוותי ת " ל השונים עורף קשוי ונטול היגיון , הן מן ההיבט האסתטי והן מן ההיבט המורשתילאומי . יש לשער כי העוקץ טמון , כרגיל , בהיעדרם של מדריכים למורה . העדרו של שמעוני מעולם המחקר האקדמי לא העמיד , מטבע הדברים , מחקרים שימושיים ויישומיים לרשות המורה , וחוזר חלילה . יתרה מזאת - מבנה תכנית הלימודים והרציונל הנלווה אליו מתירים למורים לפסוח על פרק זה ולעקוף אותו . כך נוצר מצב שבו התלמיד בבית הספר אינו זוכה להיפגש כלל עם טקסט מסוג האידיליה , ואם קורה מפגש כזה הוא נטול מדגם מייצג , שכן מורו בחר למענו ב"לביבות " או ב"כחום היום . " המטרות של יחידת ההוראה הן אפוא לנסות ולהעיר את היפהפייה הנמה אל עולם של חברותא , של קריאה אטית מתוך התענגות , של היכרות מחודשת עם האידיליה , תוך הכרה בצורך של העולם הדיגיטלי ביצירות הנעות על צירי זמן אנלוגיים : עולם שבו - כמו בעולם הרנסנס - "האדם הוא מידת כל הדברים" ( קנת קלארק על ורמיר , ציביליזציה , , ( 1996 ו"הנושאים הפשוטים ביותר הם האלמותיים" - כדברי הצייר האימפרסיוניסט פייר אוגוסט רנואר ( Ingo , 1993 ) ( 1919-1841 ) עולם שמתמקד בשגרת היום-יום , הרואה בשיעמום - במובנו הפילוסופי - ערך , המגלה את הקדושה שביוםיום ואת היום-יום שבקדושה ( כהנא-כרמון , , 1976 על הציור ההולנדי של תור הזהב בכלל ועל רמברנדט בפרט , ( שכן "האל הטוב נמצא בפרטים" ( אבי ורכורג , אצל , 1970 , Gombrich ואצל . ( "Der Liebe Gott steckt im Detail" : 1995 , Blankert הספר משלב השוואות והפעלות רב-תחומיות שעניינן הזיקה שבין האידיליה לבין סוגות אחרות של ספרות , אמנות ומדעי הרוח : שירה , סיפורת , תולדות הספרות ותורת הספרות , ציור , פיסול , קולנוע , מוזיקה , פילוסופיה , מקרא , מיתולוגיה והיסטוריה - לרבות ההיסטוריה כאקטואליה . כל אלה מרחיבים את האופקים ומעשירים את דרכי העיון באידיליה , הן לצורכי הוראה במכללות והן ברמה של הוראה בבתי הספר העליסודיים . המבנה המודולרי של הספר מאפשר לקוראים לבחור חלקים מתוכו ולארגם מחדש כטוב בעיניהם ועל פי צורכיהם כמורי מורים , כמדריכים פדגוגיים , כמורים לספרות וכסטודנטים במוסדות להכשרת מורים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר