פרולוג: מימוש עקרונות של מחקר פעולה בהכנת הסמינר ובאופן ניהולו

עמוד:7

9 רולוג : מינווש עקרונות של מחקר ו י בהבנת הסנו"נר ובאו 9 ן ניהולו ניצה שפריר' הספר זיקות פילוסופיות ומתודולוגיות בין מחקר פעולה לבין פרדיגמת המחקר האיכותי הוא פרי החשיבה והלמידה של משתתפי סמינר מיוחד , שהתקיים ב " אחוזת אוהלו " בפברואר 2003 בחסות מכון מופ"ת . הרעיון לסמינר זה עלה לראשונה בעקבות כנס בנושא "המחקר האיכותי בחינוך , " שנערך באוניברסיטת תל-אביב בספטמבר , 2001 בראשותה של פרופ' נעמה צבר-בן יהושע . בהמשך נידון הרעיון בקבוצת העניין במחקר איכותי , המתנהלת זה שלוש שנים במכון מופ"ת . קבוצת עניין זו משלבת חוקרים , מרצים ומורים מכל המוסדות האקדמיים בישראל ומטרתה לשפר את איכות הידע ולהגביר את השימוש במחקר איכותי בארץ . כאשר הועלה הרעיון לראשונה , לא ידענו בדיוק מה יהיה תהליך התפתחותו וכיצד נממש אותו . אך כדרכה של כל יוזמה ערטילאית , כאשר הרעיון הלך והתבהר , וכאשר התקדמנו צעד צעד ורתמנו לחשיבה ולעשייה שותפים נאמנים , נמצאו בהדרגה דרכים מעשיות , והרעיון הפך מחלום למציאות . הצעד הראשון למימוש הרעיון היה קבלת הסכמה של מכון מופ"ת לתת את חסותו , והקמת צוות היגוי אקדמי בראשותי שהורכב מחוקרים-מורים , ממובילי המחקר האיכותי במכללות לחינוך ובבתי ספר לחינוך באוניברסיטאות . כמו כן התקבלה החלטה לקיים את הסמינר בתנאי פנימייה , שבה ישהו המשתתפים ברציפות במשך יומיים וחצי . הערכנו , כי במסגרת זו יהיה ניתן לשלב בין דיונים במסגרות מתוכננות מראש לבין שיחות והחלפת דעות בזמני ביניים , בערבים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר