פתיחת חלונות

עמוד:8

עוסקים בו בספר זה כבר נוסה , וכבר הוכחה תרומתו לקידומו של המורה , ניתן לשקול את השימוש בו כאחד מכמה דגמים אפשריים של הנחיה , שמטרתם להביא לשדרוג מעמדו של המורה . תפיסת ההנחיה כגורם משלים אך מרכזי בהכשרתו של המורה בתוך בית הספר מזמינה את העוסקים בהנחיית מנחים לפתח דגמים לפיתוח מקצועי של מנחה . הדגם המוצע בספר זה הוא כאמור רק אחר מבין כמה רגמים אפשריים של הנחיה . הוא מתאפיין בכך שהמנחה הוא חבר בקהילה של מנחים . קהילה מקצועית כזאת מעלה לחקירה שאלות ודילמות שמקורן בהנחיה בשדה , והיא מחפשת במשותף דרכים להתמודדות עם קשייו של המורה ועם קשיי המערכת הקולטת אותו . מרכיב מרכזי בתהליך ההתפתחות של קהילת מנחים העובדת לפי דגם זה הוא בנייה משותפת של ידע מקצועי דינמי ואינטראקטיבי , שנסמך הן על הפרקטיקה והן על ספרות עיונית . מנחה מנטיי ( mentor ) בשפה המקצועית - הוא מושג שמקורו ב"אודיסאה" של הומרוס , שנכתבה במאה השמינית לפני הספירה . היום פירושו של מנטןר הןא , ןעץ חכם ואמ , ן חבר בע ? ו ' תובנה עמוקה , מחנך מנוסה , מדריך ואפילו גורו . מנחים מסוג זה משמרים בחברה מסורות חשובות וסיפורי חיים מעצבים על ידי העברת ידע , העשוי להיות קשה אבל הוא הכרחי ללמידה עצמאית של "מתחיל , " כדי לסייע לו להצליח בתחום שבחר לעסוק בו . לעתים קרובות מושווה המנחה למיילדת . המנחה-מנטור מסייע ומתווך בתהליך ההתמקצעות של המורה . בשיתוף המורה המונחה הוא מפתח תהליכים וכלים לעבודה המקצועית . מן המנחה נדרשת מומחיות בתחום כדי שיוכל לסייע למורה לפתח ולמצות את יכולותיו הפדגוגיות והדידקטיות במבחן היום-יומי בכיתה ובמערכת שהוא עובד בה . כיצד עשוי הספר לשרת את קוראיו ? הספר פותח בפני הקורא חמישה חלונות שמציעים מסגרת חשיבה חדשה על עולם ההנחיה . מסגרת זו התפתחה בשני מוקדים של שדה ההנחיה בעקבות ממצאים שחשפנו במחקרינו על תכנית ליווי המורים : המוקד הראשון סבב סביב דגם לפיתוח מקצועי של מנחה ; המוקד השני סבב סביב התמודדויות המורה עם מצבים קריטיים בשנתו הראשונה בהוראה . מנ . 0 ר ה-ה חבר , המ 0 ור אודיםאום , שבידיו ה 0 קיד את חינוכו של בנו האהוב 0 למכוס כשיצא למסעותיו הארוכים אחרי מלחמת 0 רויה . . 2 במציאות הישראלית רוב המנחים הם נשים . עם זאת , עקב אילוצי השפה העברית התייחסנו למנחה בלשון זכר כשהתייחסנו לתפקיד באופן כללי . לעומת זאת , כאשר מדובר במנחה מסוימת , המילה מופיעה בלשון נקבה . כך גם נהגנו לגבי המורים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר