|
עמוד:9
את המוקד הראשון , שהוא מוקד מרכזי להבנת עולם המנחה וההנחיה , ליווינו במחקר . המחקר סייע לנו לבדוק דרכי חשיבה והתמודדות של מנחות , שפעלו על פי דפוסים שונים של הנחיה בכל אחד ממעגלי ההתפתחות המקצועית שלהן ( חלון ראשון . ( ניתוח מעשה ההנחיה התבצע באופן מובנה בעזרת סיפורים ובעזרת אירועים קריטיים , שחשפו מגוון של קשיים ושל דילמות פרופסיונליות , אישיות ובץ-אישיות , שהמנחות התמודדו עמן . הקשיים והדילמות הם אלה שיוצרים את הטקסט הקולקטיבי של מושאי ההנחיה : המורים . ראשיתם של קשיים ושל דילמות אלד , בסיטואציה של ההנחיה , וסופם שהם מובילים לתהליך של עיצוב של מסגרת חשיבה על ההנחיה . מסגרת החשיבה על ההנחיה שיקפה את התוכנות שרכשו המנחות באשר לתפיסת ההנחיה כמקצוע ובאשר לתפיסת העיסוק בו כשליחות מקצועית . מכאן נולדה תובנה נוספת , שהמעמד של הנחיה כמקצוע מחייב הכשרה הממוקדת בנורמות התנהגות , ושעל ההנחיה להתבסס על כללי אתיקה ככל מקצוע . תפיסת ההנחיה כשליחות מקצועית התבטאה בתוצרי העבודה של קהילת המנחות , המוצגים בספר זה . התוצרים הם מערכי הנחיה , שעובדו למסגרת חשיבה על הנחיה של מנחי מורים . בחלון השלישי נפרט את שבעת העקרונות שהובילו לעיצובה . במוקד השני עקבנו אחר התמודדויותיהם של מורים עם מצבים קריטיים בשנת הכניסה הראשונה שלהם להוראה . בודדנו את צומתי הקושי , והגדרנו את סוגיות ההנחיה . מתוך סיפורי המורים נחשפו ממצאים שהמשגנו כתחנות קולקטיביות בהתפתחותם המקצועית . תחנות אלה הן בבחינת רצף תהליכי במעין "מירוץ הישרדות" של מורים מתחילים . שש התחנות שאיחרנו באמצעות ניתוח התנהגויות המורים באירועים קריטיים בחייהם המקצועיים ( חלון שני ) הן אלה : ( 1 ) על מפתן בית הספר ; < 2 ) בתוך חדר הכיתה ; ( 3 ) מקורות תמיכה ; ( 4 ) קבלה על ידי סמכות ; ( 5 ) מפגש עם הורים ; ( 6 ) התפכחות - מבט לאחור . בכל תחנה הצענו דרכי פעולה , מושגים , כישורים ודוגמאות לתהליכי פתרון בעיות . לתחנות אלה בהתפתחות של מורים נמצאו סימוכין בספרות המקצועית , ולכן ניתן להגדירן כאוניברסליות . מה נמצא בחלונות של הספר ? חמשת החלונות בספר מציגים את מעשה ההנחיה מחמש זוויות , שכל אחת מהן מאירה היבט אחר של עבודת ההנחיה : ( 1 ) המנחה כאיש מקצוע ; < 2 ) המונחה כאיש מקצוע ; ( 3 ) תהליך ההנחיה - ההתפתחות המקצועית של המנחה , יעדים ואתגרים שמציבה השתלבות המורה במערכת בפני המנחה ומסגרת חשיבה על תהליך ההנחיה ; ( 4 ) ניתוח אירועי הנחיה באמצעות גישה תהליכית ; ( 5 ) הנחיית מורים עולים - קבוצת תמיכה כדגם הנחיה של מורים עולים . בחמשת
|
|