מבוא

מתוך:  > לדעת רגש > מבוא

עמוד:10

אני מקווה שיהיו קוראים שירגישו חיבור והזדהות אל הכתוב ואל ההסברים וימצאו דמיון בין חווייתם לחוויותיי ולהבנתי , ואולי הספר יעזור להם למצוא את רגשותיהם הם ואת דפוס חוויתם . הספר נכתב על בסיס עמדת הדוקטורט שלי , והוא הזמנה למסע רגשי ופילוסופי . בניגוד לדרישה המקובלת בכתיבה פילוסופית , לכתיבה נטולת רגשות , אני סמרה , כמו האקזיסטנציאליסטים , שרצוי לעורר רגשות תוך כדי החוויה הפילוסופית של ההבנה - משום שהם מעשירים את ההבנה ואינם משבשים אותה . הספר מכוון לפיכך לכל מי שמתעניין ברגשותיו ושואף להבינם , או שואף לקבל לגיטימיציה לרגשות שחווה בעבר . הוא יוכל למצוא נקודות דמיון משותפות בינו לנאמר בספר או נקודות שונות , משום שכל אדם הוא יצור רגשי חד פעמי ומיוחד . אני מקווה שהספר יתרום תרומה להחזרת עטרת הרגשות למקומה הראוי ולהכרה בחלקם ובחשימתם בכל תחומי החיים . כל אדם שהחינוך הוא בנפשו , מן הראוי שיהיה מודע למורכמת האנושית ולשונות הרגשית בין בני אדם . הספר יוכל לתרום לדיאלוג הרגשי החינוכי במוסדות להכשרת מורים ובבתי ספר . שימת לב מצד ההורה או מצד המחנך לרגשות המלווים את הילד לאורך יומו תתרום להבנה שהם חלק מעושר החיים והם לגיטימיים לדיון ולהתייחסות . אילו אפשר היה ללמד ילדים להתמודד עם קושי רגשי כדי שיבינו שרגשות הם פעמים רמת מורכבים ואמביוולנטיים , אילו החינוך היה מופנה לא רק אל ההבעה הרגשית אלא לרגש עצמו , ייתכן שאפשר היה ליצור למידה רגשית אצל ילדים . אני מקווה שהספר יתרום לשיפור ההבנה הרגשית שלנו עצמנו ושל האדם הנמצא בהכשרתנו . הקורא יוכל לקחת את הספר למחוזות האישיים חינוכיים שלו עצמו וליישמו בשפתו הפרטית כלפי בני האדם שבסביבתו . נשפר ארבעה פרקים.- הפרק הראשון דן בשורשי הרגשות . מוצגות מ תאוריות נוירולוגיות הקושרות את החוויה הרגשית ישירות לשינויים כימיים ולמיקום באזורים מסוימים במוח . הפרק עוסק גם בתאוריות על 'סכמות התפיסה' כבסיס להשוואה ולהבחנה עם הסכמות הרגשיות . הפרק השכי סוקדש למבנה הרגש ולאופן פעולתו . הסכמה הרגשית היא צורת ארגון דינמי של תוכן רגשי , שמהווה גם תכנית פעולה המניעה לתגובה רגשית . מטרתן של הסכמות היא לעזור לבחור בין אלטרנטימת באופן ספונטני ומהיר . פעולתה משפיעה על כל יתר פעולותינו ואינה ניתנת לעצירה . רגשות הם תפיסה סובייקטיבית הכוללת הערכה ופירוש של מצב סביבתי הם פעילות שבה העצמי מעורב ומשפיע על סביבתו .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר