1האמביוואלנטיות של פרויד

עמוד:13

יצירות האמנות והן על האמנים עצמם . עיונים אלה הינם לא פעם מרתקים ביותר . בדיקת יצירותיו של אדם יוצר מאפשרת , במקרים רבים , לאתר נושאים ורעיונות חוזרים המגלים לא מעט מהםאתולוגיה שלו . הביוגראפיה הפסיכואנליטית של קונראד , שכתב ברנארד מייר , * מהווה דוגמה משכנעת במיוחד לכד . המחבר מצליח להראות שאת קונראד הטרידו מחשבות 9 טישיסטיות רבות ; שהוא נטה לראות בנשים יצורים דומינאנטיים , " פאליים ; " שהתעסקותו בגיבורים חזקים ושחקנים קשורה בעובדה שבילדותו לקד , פעמים אחדות במחלות קשות ושמעולם לא היה גופו חזק ; ושמות אמו — והוא אז בן שבע — השפיע עליו במידה כזו , שעקבותיו ניכרים בבירור הן במהלך חייו והן בכתביו . הפסיכופאתולוגיה של קונראד מרתקת ושום חוקר של הרומאנים שלו לא יוכל יותר להתעלם מהגישה הפסיכו אנליטית אליהם . אן הקשר בין הפסיכופאתולוגיה של קונראד לבין העובדה שבחר להיות סופר אינו ברור כלל ועיקר . אנשים רבים לוקים בפסיכו פאתולוגיה דומה ואינם כותבים . הקטע שהבאנו מהרצאות המבוא של פרויד מציע הסבר , אשר לעצמו ובמנותק מהקשרו , עושה רושם תמים כמעט . פשוט אי אפשר להסתפק בהנחה שאמן הינו אדם המסוגל להגיע לסיפוק של דחפיו היצריים דרך הפנטאזיה בלבד , אף אם זו אמת הנותנת הסבר חלקי . אי אפשר להעמיד את הישגיהם של בטהובן או של טולסטוי על מישור אחד עם פנטאזיה בשעת אוננות , אפילו אם הדחף המיני אכן מעורב בהוגים אלה . כפי שצויין לא אחת , קיימות שתי נקודות תורפה לפשר שנותנת הפסיכואנליזה ליצירות האמנות ; הפסיכואנליזה אינה מבחינה בין אמנות גרועה לטובה \ וחשוב יותר — גם לא בין יצירת אמנות לבין סימפטום נוירוטי . פרויד הבין זאת , כמובן , ואין ראייה טובה יותר לאמביוואלנטיות שלו כלפי האמנים מאשר אמירותיו הוא , הנעות בין השחרה להתרפסות , שמעטות הן החוליות המקשרות בין נקודות הראות המנוגדות הללו . הבה נשווה , לדוגמה , את המובאה שלעיל לקטע הבא הלקוח מתוך "מחשבות שווא וחלומות בגראדיבה לג'נסן : " " אולם סופרים יוצרים הינם בני ברית רבי ערך ויש לשבח עד מאוד את עדותם , כי הם עשויים לדעת דברים רבים המתרחשים בין השמיים והארץ , אשר הפילוסופיה שלנו אף לא הניחה לנו לחלום עליהם

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר