פתח דבר

עמוד:6

פתח דבר השוואה בין תקופות היסטוריות יכולה להיעשות משתי פרספקטיבות שונות : בהדגשת הרצךו והמעבר ההדרגתי שביניהן או בהדגשת השוני ביניהן . היסטוריונים , סוציולוגים ואף חוקרי ספרות נוטים לכיוון זה או אחר בהתאם לרצונם לתקן מוסכמות או להבהיר ולחדד את התופעות המאפיינות כל אחת מן התקופות לשם הסקת מסקנות לעתיד . בספרו , , Centuries of childhood מתאר פיליפ אריאס ' את גלגוליה של תדמית הילד בחברה האירופית למן ימי הביניים ועד לעת החדשה . מבחינה מתודית קשה לעקוב אחר תמורות חלקיות וכמעט בלתי נראות לעין בתוך גלגולי תדמית אלה . פשוט יותר להתייחם לתקופות מוגדרות הסמוכות זו לזו ולבדוק את התמורה לאחר שנתהוותה ולא תוך כדי התהוותה . זו הייתה דרכו של אריאס וזו תהיה גם נקודת המוצא של ספר זה , שעניינו השינוי בתדמית הילד , וביחסו להוריו ולסביבתו , כפי שהם משתקפים בספרות הילדים העברית והישראלית . לא על השינוי הריאלי פסיכולוגי בנפשו של הילד וברוחו ידובר כאן , אלא על השינוי שעברה תרמית הילד - תרמית המנטליות הילדותית ותרמית הסביבה החינוכית האידיאלית , בזמנים שבין ראשית היישוב בארץ וער שנות החמישים , לבין שנות השבעים והשמונים ואילך . השינוי שנדון בו חל הן בתפישת מעמדו ועולמו הפנימי והחיצוני של הילד והן בהצבת הנורמות שראוי לילד להפנימן וראוי לספרות הנכתבת עבור הילד לייצגן . תדמית הילד - כך מראה אריאם , מגלמת את התדמית העצמית הרצויה , כמעט האוטופית , של החברה . ילדים הם בכורח ביולוגי תקוות העתיד , מעין ייצוגו של העתיד בהווה והסיכוי שיש בידינו לעצב את חברת העתיד . בחברה , שמרכז עניינה הוא גאולת הנפש , הילד הוא סמל התום שלפני החטא הקדמון . חברה , שראתה בתבונה את מרכז החיים האנושיים , התייחסה אל הילד כאל ' לוח חלק ' וראתה צורך ללמדו להיות בר תועלת . ואילו חברה , שאיבדה את ביטחונה העצמי , נוטה להשליך את ספקנותה גם על דמות הילד , כשם שחברה , הרואה באינדיבידואליות מסד הכרחי לתפקודה , תראה גם בילד פרט בעל ייחוד בכוח . החברה שואפת לעצב את הילד בתבניתה שלה . ננסה לחשוף כאן את התדמיות הללו בשתי תקופות היסטוריות בארץ ישראל , כפי שהן משתקפות בספרות לילדים , בתקופת היישוב ומשנות השבעים ואילך . אשר לתקופות הנדונות ברור שאפשר לחלקן לתקופות משנה ; עם זאת , נוכל להראות כי האידיאלים של אבות היישוב , אנשי העלייה השנייה והשלישית , הם שהשפיעו על הערכים , על המודלים ההתנהגותיים ועל התדמית הרצויה של הילד . אלה מופיעים ביצירות ילדים ער שנות החמישים , ומאפשרים לכנס

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר