|
עמוד:8
הקלאסיציזם האוגוסטיאני . בין חיבוריו המוקדמים מצויה המסה חקר מקור האידאות שלנו בדבר הנשגב והיפה , ( 1757 ) שהיא אחד העיונים המרכזיים באסתטיקה הקלאסיציסטית . ניתן למצוא בתפיסת הנשגב האופיינית לברק , השעונה על אסתטיקת הנשגב הקלאסית שייסודה בחיבור היווני המאוחר על הנשגב , המיוחס ללונגינרס ( המאה הראשונה , ( אותות המבשרים את מושג הנשגב הרומנטי בפרט , ואת הרומנטיקה בכלל . כמעט מראשית בואו של ברק ללונדון , בשנת , 1750 היה ידידו הקרוב של איש הספרות המרכזי של התקופה , מי שמכונה בביקורת האנגלית על פי כינוי בן הזמן , "החאן הגדול של הספרות " ומגדולי חכמיה של אנגליה בכל הזמנים : דוקטור סמיואל ג'ונסון . ברק היה איש חבורתו המצומצמת , האינטימית , של דוקטור ג ' ונסון ואף חבר אליו לייסוד "המועדון" - ( The ciub ) בית הוועד של גדולי העת ההיא , אנשים דוגמת הצייר סר ג ' ושואה ריינולדס , והשחקן דיוויד גאריק . ברק הוא מושא להתפעלותו האין סופית של דוקטור ג ' ונסון , המובעת פעמים רבות בספר הביוגרפיה הגדול חיי ג'ונםון , שחיבר מזכירו הנאמן של ג'ונסון , ג ' יימס בוזוול , הנה לדוגמה דברי הוקרה מפורסמים במיוחד שהשמיע הדוקטור ג'ונסון על המדינאי האירי : "אם היה אדם מזדמן יחד עם ברק תחת סככה אחת , לחמוק מן הגשם , גם אז היה אומר : הנה איש נדיר ביותר . " תפיסת מכלול מפעלו התרבותי המדיני של ברק שכנע גם דורות מאוחרים יותר , שאינם יכולים להזדמן בחברתו "מתחת לסככה בשעה שיורד גשם , " שהאירי שפעל באנגליה , ולחם את כל המלחמות החברתיות הגדולות של העת , הוא מן האישים הדגולים של המאה הגדולה ההיא , ואולי של כל הזמנים . הכרת הביוגרפיה והרקע הכללי שבהם פועל מייסד אסכולת הגות כלשהי אינה , בדרך כלל , חיונית להבנתה של אותה אסכולה . לא כך מקרהו של אדמנד ברק . רקעו המשפחתי והדתי החברתי וכן גלגולי החשיבה שלו במשך קרוב לארבעים שנות פעילותו בתחומי התרבות והמדיניות , חיוניים לא רק להבנת ספרו הגדול , אלא גם להבנת טיבה החמקמק משהו של השמרנות המיוחסת לו . ניתן לומר , כי במושג הידוע כיום בשמו "אידאולוגיה שמרנית" קיימת סתירה פנימית מסוימת . בבסיס סתירה זו ניכרים עד היום סימני חייו הסוערים של ברק , המצביעים הן על טבעה של הגות זו והן על תולדות התפתחותה במאתיים השנים האחרונות . סימני חייו אלו , רבי הסתירות , לכאורה , הם בעצם הרמוניים ומבטאים את הפעילות המגוונת כל כך של יוצר האסכולה .
|
|