|
עמוד:11
מבןא ממתי יש להתחיל את תולדות הפילוסופיה היהודית ? על כך יש מחלוקת בין החוקרים . אין הפילוסופיה מולדת בית בתרבות היהודית , אלא היא תוצאה של הפנמת השפעה חיצונית . בדרך כלל מקובל לראות את תחילת הפילוסופיה היהודית במפגש הראשון של התרבות היהודית עם התרבות היוונית בתקופת בית שני , דהיינו בכתבי פילון האלכסנדרוני , אבל יש גם חוקרים שהקדימו יותר , ורואים במחשבה הדתית המקראית גביש ראשון של פילוסופיה יהודית או לפחות מקדמה שלה . ואילו אני פותח את הדיון בר' סעדיה גאון , ראשון הפילוסופים היהודים בימי הביניים . אין צורך להרבות צידוקים להימנעות מדיון בעיקרי הרעיונות של המקרא ושל מדרשי חז"ל במסגרת שעניינה ההגות הפילוסופית . אמנם , הפילוסופים היהודים התייחסו אל המחשבה הדתית והמוסרית שבאה לידי ביטוי במקרא ובדברי חז"ל כאל מקורות מחייבים , אבל המחשבה הזו כשלעצמה לא היתה פילוסופית , ואפשר להתייחס אליה בתור שכזאת רק מתוך הרחבה יתרה של המושג "פילוסופיה" ומתוך ניטרול משמעותה המתודולוגית כחשיבה ביקורתית שיטתית המבוססת על "תורת הכרה" מדעית . על כן , הצעת רעיונות המקרא כשלב בתולדות הפילוסופיה היהודית נראית לי מדרש פילוסופי מקורי ולא הרצאה מדעית . אינני מזלזל בחשיבותו של מפעל כזה , אדרבא , הוא חשוב בעיני יותר ממפעל מדעי , אך אין זה עניינו של ספר זה . החלטתי שלא לכלול בספרי גם את משנתו של פילון האלכסנדרוני , מפני שהוא חריג ומנותק , והכללתו בתולדות הפילוסופיה היהודית הוא תוצאת המחקר המודרני . בתולדות הפילוסופיה , אפשר ( בדיעבד ) לראות בפילון מייסד של הפילוסופיה
|
|