|
עמוד:13
בעל השפעה מכרעת . קמה ביהדות מסורת פילוסופית רצופה , ועל כן ראוי להתחיל את הסיפור מן הפילוסוף היהודי הראשון בן התקופה הזאת שכתביו נשמרו והשפיעו . ייחודה של הפילוסופיה היהודית הנקודה השנייה שראוי לברר בקצרה במסגרת של מבוא היא בעיית משמעותה של "פילוסופיה יהודית . " האם היא קיימת כמסורת ייחודית ? האם יש לה תכונות ותכנים המייחדים אותה בבירור ? שאלות אלה נובעות מהעובדה שהפילוסופיה לא צמחה מלכתחילה בתרבות ישראל , אלא היתה תולדת ההיתקלות בתרבות אחרת . על כן אפשר לראות בה אחד מענפיה של מסורת פילוסופית שזיקתה לדת זו או אחרת מקריח . בדברי המבוא איני רוצה לדון בשאלת ייחודם של התכנים ושל התכונות . יש לדון בה מתוך מלאות החומר ולא לקראת סקירתו . עם זאת , אני מבקש להדגיש את הקביעה שלעיל , שבימי הביניים נוצרה מסורת של פרשנות פילוסופית שהפגישה את מחשבת התורה שבכתב והתורה שבעל פה עם הספרות הפילוסופית , והציגה את עצמה כמסורת יהודית עצמאית , היוצאת מתוך מציאות תרבותית היסטורית המיוחדת לה . כלומר , לפנינו חשיבה שהתמודדה עם מקורות ועם אתגר תרבותי המיוחד לה . זוהי הנחה שבלעדיה אין כל טעם לסקירת הפילוסופיה היהודית כמסורת נפרדת מן הפילוסופיה הכללית . כמדומני שקל לקבוע את קווי התחום של המציאות התרבותית הנידונה . קו התחום הראשון - התייחסות רשמית וסמכותית אל מסורת עתיקה כאל תרבות בעלת ייחוס משלה ובעלת מלאות משלה . יש להדגיש ייחוס ומלאות אלה הדגשה יתרה , שכן יש להם משמעות מיוחדת שברגיל אין נותנים עליה את הדעת בסקירת תולדות הפילוסופיה היהודית של ימי הביניים . על רקע קיומה של תרבות צעירה חסרת מלאות משלה , כתרבות הערבית בדורות ההם , יש חשיבות מיוחדת לייחוסה של דת קדומה ומייסדת ( הן מבחינת האיסלאם והן מבחינת הנצרות . ( חשיבות מיוחדת נודעת למלאות התרבותית של ציבור בעל ספרות עתיקה ומוסדות מסורתיים החי
|
|