|
עמוד:1
א , : 2 [ ו [ .... יום ליום / וסהר מחווה דעת לילה ו [ י [ 1 ם מכיון שיניי מתייחס לפסוק , יום ליום יביע אמר ולילה ללילה יוזוה דעת ( תהלים יט , ג ) נראה להשלים . [ השמש מביע אומר ] יום ליום . אך לאור הפסוק הזה קשה למה לא נאמר בטור השני , וסהר מחווה דעת לילה ללילה . ונראה שיניי מפייט על פי המאמר : הלבנה הזו שלטת בלילה וביום ( ב"ר 0 ' עמ' , 42 והשוה שהש '' ר ו : י ומדרש תהלים כב : יב , ( ולכן אמר שהסהר מחווה דעת גם בלילה וגם ביום . א , : 24 [ כו ] לם אליף יסבירון ולא 1 כל רצים / בימים ובנהרות .... על פי התוכן והחרוז נראה להשלים : בימים ובנהרות [ בנחלים ובביצים . [ אגמי מים ( ישעיה יד , כג ) מתורגם : ביצין דמיא . וכן הוא בלשון חכמים : מי ביצים ( משנה , פרה ח : י . ( השוה סנהדרין ה , ב . והשוה שורה . 21 א , : 26 על מי תהומות [ ה ] ךכיב 1 סביבו לפי הצילום של הכת"י ( לוח מול עמ' 00 ו ) יש כאן שרידים של שני טורים , וצריך להעתיק כזאת : על מי תהתמות ה ] רכיבו ... / סביבו . א , : 35 ואין מספר [ לעופות ... [ השוה להלן : קנה 49 והערתי שם . , , א , : 36 [ ובצרה ] לחשם צהל צךלןך [ מ ] צפצפים ... / השלמת המהדיר אינה מתיישבת בניסוחו של הטור . ויש להשלים [ בצקון ] לחשם , על פי הביטוי צקון לחש ( ישעיה כו , טז . ( צהל צדקך : השוה : לצהל צדקתך ( קדושתא לשבת דברי , שורה . ( 94 א , : 39 ; 38 מיני ... לחשים / ומן הץפר היו נ > גשים / ועל הארץ ... ודי עפר ... נענשים ] / ובתוכם ניכסים וניכמסים / פירושי המהדיר אינם מניחים את הדעת , כי אין כאן רמז לא לענין קבורה ולא לענין כסוי הדם . כאן מתייחס יניי לבריאת הרמשים , ולא לבריאת החיות והבהמות כדברי המהדיר , שכן על זאת מדובר בחרוז הבא : ועוד מיני בהמה וכוי . את החסר נראה להשלים כך : [ על האדמה ] מיני [ רמשים ] להשים / ומן העפר היו נעשים / ועל הארץ [ ח ] ורי עפר [ היו ] נעשים / ובתוכם ניכסים וניכמסים . השלמתי "על האדמה" ולא "על הארץ" על סמך הלשון . חית הארץ למינה ... ואת כל רמש האדמה למינהו ( בראשית א , כה , ( וגם משום שבהמשך נאמר : ומן העפר היו נעשים , ועל אדמה נמצא הביטוי , אדמת עפר ( דניאל יב , ב . ( א , : 40 ועוד מיני בהמ [ ה ... [ שים / ומגוש השמ ... הם נעשים יש להשלים : ועוד מיני בהמה [ וחיה על הארץ לה ] שים . ובטור השני נראה לגרוס : ומגוש האדמה ... הם נעשים . בניגוד לרמשים שנבראו מן העפר ( שורה ( 38 נבראו החיות והבהמות , מגוש האדמה . וכן הוא בת"י לפסוק תוצא הארץ נפש חיה ( בראשית א , כד : ( תהנפק גרגישתא דארעא , וגרגישתא הוא תרגום של גוש ( איוב ז , ה . ( א , : 41 מהם גודרים ומהם מפריסים גודרים : בהמות דקות וכוי - המהדיר . ולא נראה , שכן גם בהמות דקות הן מפריסות פרסה . ונראה , שיש לקרוא "גוררים" ( ראה בצילום מול עמ' . ( 101 ופירושו : מעלי גרה .
|
|