|
עמוד:11
התבונה , השלום והאחווה שבין כל בבי אנוש , ( עד להתכחשות לחלקים רבים של המורשת הדתית והרוחנית , ולעתים —אף התקפות ארסיות עליה , עד לפשרה דאיסטית המטשטשת את ההבדלים בין היהדות לנצרות , עד לביטול ערכה של הקהילה היהודית ובריחה מן השייטת אליה , ועד להמרת הדת לנצרות , שהיא כביכול צורה גבוהה יותר , אוניברסאלית יותר , בהשוואה ליהדות הפארטיקולאריסטית והטקסית , שאבד טעם קיומה . ואם כי התשלום בעד 'כרטיס הכניסה , ' לרוב , לא גרם לכד שהכמהים להשתלב יתקבלו בסבר פנים יפות , ונהפוך הוא , כל כמה שגדל מספרם , נתרבו החיכוכים בינם לבין הסביבה שלתוכה רצו להתקבל , ואף במדינות בהן הוכרז על שוויון היהודים בפני החוק לא חדלה המתיחות החברתית בין 'החדשים , ' שבאו מקרוב , לבין ' הוותיקים , ' בין 'המתפרצים' ו'הנדחקים' לבין אלה השייכים 'בזכות' ו'באורח טבעי , ' ולרוב אף החריפה אותה מתיחות דווקא בגלל רצונם הלוהט של יהודים להשתייך ולהיות מקובלים — בכל זאת גדל בהתמדה מספר היהודים , שרצו להיות לא 'בני המדינה' בלבד אלא אף 'בני האומה' במקומות ישיבתם , וגדלה תקוותם שכל הקשיים העומדים בפניהם אינם אלא עניין חולף , תגובה טבעית ואפילו צודקת על מידותיהם המושחתות ונימוסיהם הקלוקלים של היהודים האחרים , החשוכים , 'מורדי האור , ' המסרבים לצעוד 'בדרך . TOTpn מקצת מהיהודים המשכילים התמידו בנאמנותם לאידיאל האוניברסאלי בעולם של חיפוש 'שרשים היסטוריים , ' אידיאליזציה של מוסתת י » י הביניים ורגישות לאומית גוברת והוסיפו לשאת עיניהם לעידן של אחווה כלל אנושית העתידה לבוא למרות הריאקציה הפוליטית והחברתית , או שהחלו לתת ידם לראדיקאליזם מדיני וחברתי , שתכליתו היתה לשנות את סדרי המדינה הקיימים ולהגיע לסדר הנכסף על ידי תיקונים מרחיקי לכת אג עלff i מהפכה אלימה . אחרים הפנו את עיקר התביעה לא כלפי המדינה והחברה שחיו בקרבה אלא כלפי עצמם וכלפי אחיהם היהודים וחיפשו דרכים להמריץ את תהליך הפיכתם ל'בני המדינה' ול'בני האומה , ' זאת על ידי נאמנות מופגנת לשליטיה ולסדריה , הזדהות עם מטרותיה ונימוסיה , חדירה לרוח תרבותה ועברה והפרדה קפדנית בין 'המצוות האמוניות' ( ריליגיוזיש ) ו'המצוות הנימוסיות' ( פוליטיקיש ) שבמסורת היהודית : הראשונות נשארו בתחום עולמו של היחיד , עניין שבינו לבין קונו , עניין של סדר התפילה והליכות בית הכנסת ; האחרונות הופקעו לגמרי מן התחום היהודי המיוחד ונמסרו כולן למדינה ול'אומה . ' כך נסללה הדרך מן הסיסמה 'היה יהודי באהליך ובן אדם בצאתך' אל ההגדרה של צרפתים , גרמנים ופולנים 'בני
|
|