|
עמוד:3
העובדה שלפי פירושו של הרמב"ם תיאור בריאת האדם הוא פרק מרכזי בתורה האדם של המקרא . בהסתמכו על דעת החכמים במספר מדרשים 1 טוען הרמב"ם במו"נ ב : ל שסיפור גן העדן הוא 'אירוע' של היום השישי לבריאה , ולפיכד יש לראות בו חלק מסיפור בריאת העולם . מבחינת ההגיון הפרשני התבקש להשלים את הדיון בפירוש לסיפור בריאת העולם בדיון על פירוש הרמב"ם לסיפור גן העדן . אולם כבר בעמדי לקראת סיום כתיבת ספרי הראשון נוכחתי לדעת , שדיון כזה יחרוג מעבר לתכנית , לממדים ולתמטיקה של הספר הזה והחלטתי לדחות אותו להזדמנות אחרת . כאן אני משלימה את פירוש הרמב"ם לסיפור בריאת העולם בדיון בכל הסיפורים העוסקים ב'אדם' בפרשת בראשית : סיפור בריאת האדם , סיפור גן העדן והסיפור על בניו של אדם . מבחינה תמטית אני עוסקת כאן בתורת האדם . . 3 קיים הבדל בין דרך פירושו של הרמב"ם לסיפור בריאת העולם לבין דרך פירושו לסיפורים על אדם בפרשת בראשית , הבדל שהצריך גם שינוי במתודת המחקר והכתיבה של הספר הזה . לפירוש סיפור בריאת העולם הקדיש הרמב"ם באופן ברור את מרביתו של מו"נ ב : ל . הקורא היה צריך להבין אותו ולהשלים אותו ע"י שמוש במתודת 'השב פרקיו זה על זה' מחד גיסא , ועל ידי השכלתו הפילוסופית מאידך גיסא . את פירושיו לסיפורים על אדם בפרשת בראשית מציג הרמב"ם בשני מחזורי פירוש : במו"נ חלק א ובמו"נ חלק ב . במו"ב חלק א הוא מציג אותם 'במתודת הפיזור ; ' את מו"נ א : א הוא מקדיש לסיפור בריאת האדם , את מו"נ א : ב לסיפור גן העדן ואת מו"נ א : ז לסיפור על בני אדם . במו"נ ב מרוכז פירושו בפרק אחד — פרק ל —והסיפורים מפורשים בו בזה אחר זה . המתבונן יפה בשני מחזורי הפירוש הללו יראה , שאין לפנינו שני מחזורי פירוש העוסקים באותם הטקסטים עצמם ; להוציא את רמזי הפירוש ל'עץ הדעת' המצויים הן במו"נ א : ב והן במו"נ ב : ל , אין אף פסוק אחד המפורש בשני מחזורי הפירוש גמ יחד . במחזור הפירושים הראשון במו"נ חלק א מפרש הרמב"ם את בר' א : כו וכז סיפור בריאת האדם 'בצלם אלוהים ובדמותו , ' את סיפור גן העדן בבראשית פרק ג ואת בר' ה : ג על הולדת שת 'בדמותו כצלמו . ' במחזור הפירושים השני הוא מפרש ברמיזה את מחציתו השניה של בר' א : כז העוסק בבריאת האדם ביום השישי לבריאה , את 'זכר ונקבה ברא אותם , ' אותו לא פירש במו"נ א : א , פסוקים מתוך סיפור גן העדן בבראשית פרק ב , את פסוק טו בבראשית ראה להלן חלק ג , 'הפרספקטיבה החדשה של הפירוש לסיפור בריאת האדם ולסיפור גן העדן במו"נ ב : ל , ' הערה . 5
|
|