|
עמוד:7
פתח דבר בעבר הדגיש החינוך את הנצחת הידע כמגלם את הדוקטרינות המרכזיות שעליהן מבוססים הסדרים בין בני אדם . המורה היה מקור הידע המרכזי . בהווה , וכהכנה לאתגרי העתיד , במקום עיצוב תודעתם של התלמידים , תפקיד החינוך הוא דווקא לשחרר את התודעה , לחזק את היכולות הביקורתיות , להקנות ידע ולפתח יכולת לחקירה עצמית , לסקרנות , לגמישות מחשבתית , יחד עם תחושות של הזדהות אנושית ובחירות מוסריות . לפי עמנואל קאנט , האדם הבוגר או הנאור הוא זה "המעז להשתמש בשכלו " הן בתחום האינטלקטואלי והן בתחום המוסרי ( קאנט , * . ( 1984 היום יותר מתמיד מערכת החינוך נדרשת להתמודד עם הסוגיה כיצד לחנך את הילד לבוגר מוסרי , אכפתי , נאור ורגיש לזולת , הלוקח אחריות על מעשיו . אם כך , נשאלת השאלה במה אפשר להעשיר את התהליך החינוכי ואת למידתו של פרח ההוראה ושל המורה בשדה כדי לעמוד באתגרי החינוך ? אף על פי שתיאורטיקנים ופדגוגים מתייחסים לסוגיה חשובה זו כחלק מרכזי בתהליך החינוך וההתחנכות , הרי בפועל , בתי הספר כמערכת חינוכית כללית , והמורים בפרט , אינם מקדישים לכך זמן . המורים מצויים במרוץ מתמיד אחר הוראת תוכני הידע ונמדדים על פי הישגי התלמידים . במסגרת תובענית ולוחצת זו , הם אינם מצליחים להקדיש מחשבה לצורכיהם החברתיים והרגשיים של התלמידים , ליצירת אווירה לימודית ואקלים חינוכי מותאם . יתרה מזו , המורים , בתהליך ההכשרה המקצועית שלהם , למדו בעיקר את תחום הידע וכמעט לא ניתנה הדעת לחינוך חברתי ומוסרי . בפועל , הצרכים הרגשיים והחברתיים של תלמידיהם אינם חלק אינטגראלי ואינהרנטי מתרבות בית הספר , וודאי לא בראש סדר הקדימויות שלו , אם כי בהצהרות על אפיוני בית הספר , רבים מציבים אותם במקום בולט . מכאן עולה הצורך לטפח רגישות לזולת כדרך לחיזוק תלמידים מבחינה אנושית מוסרית . הספר הנוכחי של מירה קרניאלי , המתבסס על עשרות שנות עבודה עם דורות של פרחי הוראה , נותן מענה למורים ולמורי מורים המחפשים דרך אחרת להוראה ומוכנים להתנסות בכיוונים חדשים . הספר מתמקד בסוגיה חינוכית ערכית זו ומציע הצדקה עיונית ודרכים מעשיות להתפתחותם ולהכוונתם של המורים כאנשים סקרנים , אכפתיים , רגישים וחושבים . ההתפתחות של המורים והשינויים שהם יוצרים ביחסם כלפי תלמידיהם כאנשים ובלומדים מעצימים אף את התלמידים עד כדי הפנמתה של גישה זו . התכנית יכולה לשמש בסיס ללמידה אישית ו / או כלל בית ספרית , אשר איננה דורשת התארגנות מיוחדת או משאבים כספיים , אלא
|
|