פתח דבר

עמוד:5

פתח דבר מבחנים הם חלק בלתי נפרד מחיי היום-יום בחברה שלנו ו מבחני הישגים בבית הספר , מבחני אינטליגנציה , מבחני סינון לצורך קבלה לעבודה ולקידום בה וכיוצא באלה . החברה המערבית בת-זמננו היא "חברה שבה חיי אנשים נקבעים בחלקם באמצעות אופן הביצוע של מבחנים" . ( Sarason , 1980 ) קידומם של אנשים בחברה שלנו מותנה לרוב ברמת ביצועיהם במבחנים . מסיבה זו נוטים לייחס למבחנים חשיבות רבה , ועל כן החרדה מפני כישלון היא שכיחה מאוד . נמצא שתהליך התפתחות חרדת הבחינות מתחיל כבר עם כניסת הילד למערכת החינוך , שבה הערכות וציונים תופסים מקום של כבוד . חרדה , לרבות "חרדת בחינות , " היא אחד מגורמי ההשפעה המרכזיים על הלמידה . שנים רבות התמקדו רוב המחקרים העוסקים בתהליכי למידה בגורמים ההכרתיים המעורבים בתהליכים אלו . בשנים האחרונות הולך ומתפתח גוף נרחב של מחקרים ותאוריות העוסק בגורמים אפקטיביים ללמידה ובקשר בינם לבין הגורמים הקוגניטיביים . יחידת ההוראה שלפנינו תעסוק בחרדת בחינות - גורמיה , מאפייניה ודרכי הטיפול בה - כדגם לקשי שבין רגשות לבין למידה והשלכותיו בתחום ההוראה . חרדת בחינות מתעוררת לפני בחינה ובעת בחינה . היא מקשה על התלמיד בהתכוננות לבחינה ומקשה עליו לבצע את הבחינה באופן המייצג את מצב ידיעותיו הריאלי בנושאי הלמידה . לעתים עלולה החרדה "לשתק" את התלמיד עד כדי אי-יכולת מוחלטת לבצע את הבחינה או להתכונן לקראתה . מורים רבים מתקשים להבחין בסממני חרדת בחינות אצל תלמידיהם , לא פעם כיוון שהם עצמם מבקשים להתרחק מן התחושות הקשות הללו בשל חוויות דומות שחוו בעבר או עדיין חווים כיום . גם מורים המבחינים ברמות השונות של חרדת בחינות אצל תלמידיהם , מתקשים לעתים להתמודד עם תופעה זו ומביעים רצון להיטיב להבינה ולהכיר דרכים להקלתה . היחידה שלפנינו מיועדת בעיקר למורי הפסיכולוגיה העוסקים בהכשרת מורים בכל מסלולי ההכשרה . יש בה כדי לרענן ולעדכן חומרי למידה קיימים בנושא " חרדת בחינות" ולהוות חומר-גלם לקורסים ולסדנאות בהיקפים שונים . חוברת זו עשויה לסייע גם למדריכים הפדגוגיים והמתודיים בעבודתם בשדה ' בעת שהם צופים במתרחש בכיתות "בזמן אמת" ומנסים להסביר דפוסי התנהגות של מורים ותלמידים , מנקודות מבט שונות , על מנת לפתח דרכים לשיפור ההוראה-למידה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר