פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר 22 טרת החיבור היא להציג את יחס היהדות אל האישה בשלוש תקופות עיקריות : התקופה העתיקה , ימי הביניים והעת החדשה . כל אחת מן התקופות איננה רק רצף כרונולוגי והיסטורי של זמן , אלא גם מצב תרבותי ייחודי ודרך מסוימת של הבעה וביטוי . היחס אל האישה בעת העתיקה מיוצג ומאופיין על ידי ההלכה , כלומר על ידי התחיקה הדתית , השואבת אמנם את תוקפה מן המקרא אך שומרת על עצמאות השקפתה . המחשבה היהודית של ימי הביניים פונה אל כתבי הקודש כאל מקור השראה רעיוני . כליה של ההגות בתקופה זו הם הפרשנות האלגורית , התבניות הפילוסופיות השאולות משדה המחשבה הקלסית , הסימבוליקה המיסטית המתעמתת עם המיתוס הציורי , וכמובן תפיסה אמונית המקיימת זיקה ישירה למקרא , לספרות ההלכה ולפולמוס הבין-דתי היהודי-נוצרי-מוסלמי . העת החדשה מיוצגת באמצעות שירת נשים עכשווית , הבוחנת מחדש , מתוך עמדה עצמאית , את הזיקה בין ההלכה והמחשבה של ימי הביניים לבין מצבה הנוכחי של האישה . משוררות בנות-ימינו , כמו הוגי הדעות היהודים בדורות שקדמו להן , יוצרות מדרש פרשני על כתבי הקודש . חיבור זה מיועד למורי מורים , לסטודנטים להוראה ולמורים העוסקים בתחומים השונים והמגוונים של ההגות היהודית , הספרות העברית והמקרא . מורים המתעניינים בשאלות של חינוך , חברה ופילוסופיה ימצאו עניין בשאלת היחס בין המינים , שהיא היום שאלה " בוערת" בכל סדר יום ציבורי , פוליטי , תרבותי , משפחתי או פרטי . ההתוודעות אל גישתם של הדורות הקודמים לאישה ולנשיות , מעבר לתבנית הצרה של מעמד חברתי ותרבותי , חשיבה לגיבוש דפוסי חשיבה והתנהגות של הלומד בן-זמננו . חשיבות יתרה נודעת להתוודעות זו למי שעוסקים בהוראה ובהכשרת מורים ואמונים על טיפוח יחסו של הדור הצעיר לתרבותו של עם ישראל , לאמונתו ולהגותו . טיפוח זה לא ייעשה בדרך של הטפה , אלא באמצעות לימוד מעמיק של טקסטים מגוונים מתקופות שונות . לבסוף , יש להניח שרבים מבין הקוראים , הלומדים והמלמדים נמנים עם הצלע השלישית , והעיון בנושא זה עשוי לזמן להם הזדהות עם החוויה הנשית , הן מנקודת מבטו של החוקר והן מנקודת מבטו של הלומד .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר