|
עמוד:13
גישות להבנת תופעת החלומות " כולנו חולמים , אך איננו מבינים את חלומותינו / ' כך כותב אריך פרום . הוא , כמו רבים אחרים , מנסה להבין מהו חלום , לאיזה צורך אנחנו חולמים ומה משמעות החלום . בכל תולדות האנושות ניסו רבים להסביר את תופעת החלום ולעמוד על המשמעויות הרבות האפשריות של פעילות מנטלית מסתורית זו המתרחשת במהלך השינה . קיימות גישות רבות להבנת התופעה : יש הרואים בחלומות ביטוי לטבעו הסמוי , האי-רציונלי והאסוציאלי של האדם , ויש הרואים בהם ביטוי של תבונה נשגבה , גילוי של חכמה לא נודעת , חכמת התתמודע , ידע נעלה ואולי אף גילוי אלוהי ; יש הרואים בחלומות ביטוי לדרך החשיבה של החולם , ויש הרואים בהם תעלת ניקוז של הפסולת הרגשית . כל הגישות האלה יחד וכל גישה לעצמה עשויים לסייע לנו בהבנת עולמנו הפנימי ובהכרת תפיסתנו את העולם הסובב אותנו . גישת הקדמונים הקדמונים ייחסו את סיבת החלומות לכוחות חיצוניים . הם האמינו כי אלוהים , מלאכים , נשמות , רוחות רפאים ואלים הממונים על כוחות הטבע באים לידי ביטוי בחלומותיהם של בני אדם ; כי החלום הוא מעין חיזיון שהאל מציג לאדם ; כי כוחות עליונים נועדו לשרת את האדם וכי האדם יכול ליצור קשר עם הכוחות הללו באמצעות החלומות . היו שהאמינו כי רוחות של אנשים שהלכו לעולמם נגלות בחלום כדי להזהיר , להוכיח או לבשר להם בשורות . לכן הקדמונים ייחסו חשיבות רבה לחלומות ועסקו בפירושם . הם ראו בשדים וברוחות ישויות זרות השולטות בחלומות רעים וסברו שחלומות אלה מופיעים בעיקר כאשר האדם חולה וחלש . בהודו וביוון אובחנו מחלות באמצעות חלומות . גישת פילוסופים מאוחרים הובס ( 1679-1588 ) טען שכל החלומות הם תוצאה של גירויים גופניים . כלומר , אנו חולמים כאשר יש הפרעה באחד מאיברי הגוף . לדוגמה , כאשר אדם ישן וקר לו הוא חולם חלומות מפחידים . . 1 אריך פרום , השפה שנשכחה , ירושלים . 1951
|
|