|
עמוד:7
הקדמה האם ראוי הבעש"ט לתואר 'מייסד החסידות ? ' אין חולק על העובדה שתנועת החסידות צמחה רק לאחר מותו של הבעש"ט . כיוצא בכך , ודאי לנו שייסודה של תנועה מעין זו לא עלה כלל על דעתו של הבעש"ט . ואף על פי כן יש מקום לשאול : האם אפשר לראות בבעש"ט את 'מייסד ? 'mronn האם אישיותו , דרכו בעבודת ה' ומגעיו עם בני דורו הם שהניעו את התהליך שהביא לצמיחתה של התנועה החסידית ? חיבור זה מנסה להשיב על שאלה זו בחיוב . השחזור של דמות הבעש"ט , כפי שהוא מוצע כאן , מתבסס על בחינה של שלושה היבטים בולטים בדמותו : בעל שם , מנהיג ציבור ומיסטיקן . כל אחד מן השלושה מציין מעגל פעולה בחייו של הבעש"ט . מאליו ברור שההבחנה בין שלושה היבטים שונים באישיותו של הבעש"ט יש בה מידה של שרירות והיא נועדה להקל על הדיון . עם זאת , ברור שהשפעתו של הבעש"ט על בני דורו , ובאמצעותם על הדורות הבאים , היתה פועל יוצא של התלכדות שלושה היבטים אלה באישיות אחת . והרי כמה מן השאלות הנדונות בפרקי הספר : מה היה מעמדם של המאגיה ושל בעלי השם בימי צמיחת החסידות ? האם אפשר להצביע על קווים שייחדו את פעולתו של הבעש"ט כבעל שם ? כיצד באה לידי ביטוי פעולתו של הבעש"ט כמנהיג ציבור ? עם אילו אתגרים ניסה להתמודד ואילו אמצעים עמדו לרשותו ? האם היו לבעש"ט יומרות משיחיות ? מה חידש הבעש"ט בתחום עבודת ה' ובמה נתייחדה חוויית הדבקות שלו מזו של חסידים ומקובלים אחרים ? כיצד תרגם הבעש"ט את ההתנסות המיסטית שלו למישור התיאוסופי ? למי ביקש הבעש"ט להנחיל את דרכו בעבודת ה ? ' מה היה טיבו של 'חוג הבעש"ט ? ' אילו אנשים נמנו עם חוג זה ומה אפיין את יחסי הגומלין בינו לבינם ? ולבסוף , מה היתה ההשפעה המצטברת של ההיבטים השונים בדמות הבעש"ט ובפעולתו על תהליך צמיחתה של החסידות ? מטבע הדברים , השחזור ההיסטורי של דמות הבעש"ט מתבסס על מאמץ למצות את המקורות העומדים לרשותנו . בין אלה נודע משקל מיוחד במינו לספר שבחי הבעש"ט , הטלל כמאתיים וחמישים 'סיפורים' - ואם תמצי לומר עדויות ומסורות - על הבעש"ט ועל מקורביו . במובן מסוים זהו המקור העשיר ביותר שיש בידינו על הבעש"ט . ואולם , על עושרו של מקור זה מאפילים התהיות והספקות ביחס לאמינותו . לפיכך מצאתי לנכון להקדיש פרק מיוחד לשאלת ערכו
|
|