ה

ה

עמוד:256

■ הר גלה ישוב מוסדי, במחוז יהודה ושומרון, בנפת בית לחם. מדרום לירושלים )גלה(, מצפון מערב לבית ג׳לא. דרך ראשית ,60 בקטע צמת גוש עציון - דרך עוקפת בית לחם )בית לחם( )׳דרך המנהרות׳(, פנייה מערבה. נקרא בעקבות שמה של גלה )גילה( שב׳תנ״ך׳, עיר ביהודה. נזכרת אצל יוסף בן מתתיהו בשם גלמון, כמקום בו נולד אחיתפל, יועץ המלך דוד. לפני ׳מלחמת העולם הראשונה׳ הוחל בבניית כנסייה רוסית במקום. בנייתה הופסקה בפרוץ המהפכה ברוסיה. ב׳מלחמת העולם השניה׳ הקים כאן הצבא הבריטי תחנת שידור. עד ׳מלחמת ששת הימים׳ היה בפסגתו מחנה צבא ירדני. מתיישביו הראשונים התגוררו תחילה )1968-1972( במבניו הנטושים של המחנה הצבאי הירדני. במקום, בית ספר שדה )׳הרי יהודה וירושלים׳( של ׳החברה להגנת הטבע׳ ומוסד של ה׳אגדה למען החיל׳ )מדרשה צבאית לחינוך מפקדים(. בתחומו, עתיקות )רס בית ג׳לא: מבנה בראש ההר, חצר, חלקה חצוב בסלע וחלקה בנוי אבני גזית. מהקיר הצפוני ומן הקיר המזרחי השתמרו היסודות בלבד. לאורך הקיר הדרומי, כניסות למערות קבורה. בפינת החצר הצפונית המזרחית, מבנה הבנוי אבני גזית גדולות. השתמר הקיר המערבי ובו כרכב וגג גמלוני. בפינתו הצפונית המזרחית של המבנה פתח תת קרקעי, ששימש ככניסה למערת קבר שמתחתיו. ייתכן שהמבנה הוא בית נפש ]מאוזוליאום[, חרסים מהתקופה הרומית(. ■ הר גרזים - שכונת השומרונים מקום, ב׳אוטונומיה׳ )נפת שכם(. מדרום לשכם )נבלס(, ממערב לבלטה, ממזרח לברכה, בפסגת הר גרזים )נ״ט 881(. דרך ראשית 60 בקטע צמת תנוח - שכם )נבלס(, בק״מ ה 145 בקירוב פנייה מערבה. נקרא בעקבות השם שב׳תנ״ך׳. מכונה ב׳תנ״ך׳ וב׳מדרש׳, הר הברכה, טורא בריכא. בפי השומרונים, טורא מברכתא )טורא טבה(. אצלם נוהג הכתיב הר גרזים. בערבית, ג׳בל א טור. לפי המסורת, ניתנה על הר גרזים הברכה, ואילו על הר עיבל הקללה. לפי מסורת אחרת, נצטוו בני ישראל להקים על הר עיבל מזבח ולהציב לידו את האבנים, שעליהן נכתבה התורה. לפי מסורת השומרונים, הועלו הקרבנות בידי מלכי צדק מלך שלם ויעקב בן יצחק בראש הר גרזים. לפי אמונת השומרונים מזהים בהר גרזים את הר המוריה ]הר הבית[. שכונת מגורים של השומרונים בפסגת הר גרזים. השומרונים מונים כיום כ 550 נפש )בכל העולם(. חלקם מתגוררים בשכם )נבלס( )מדורות קדומים( וחלקם בחולון )החל מלפני כ 50 שנה(. הם נישאים בינם לבין עצמם בלבד ובשנים האחרונות, עקב מחסור חמור בכלות, גם ליהודיות, הנדרשות לקבל על עצמן את עיקרי הדת. השומרונים בשכם )נבלס( מעורבים בחיי שכניהם הערביים )לבוש, שפה ובתי ספר( ואילו השומרונים בחולון מעורבים בחיי הישראלים )לבוש, שפה, בתי ספר ואף שירות בצה״ל(. הילדים בשני המרכזים לומדים אחר הצהרים את הקריאה והמבטא של

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר