ד

ד

עמוד:239

משמעות שמו, מנזר הדבש. מקורו עלום. בנייה על גבי סלע חשוף )מצד מזרח, שפך עיים. חרסים מהתקופות ימי הבינים והעות׳מנית(. הצעת הזיהוי עם בית האצל שב׳תנ״ך׳, אינה מתאשרת לאור ממצאי ׳סקר ארכיאולוגי׳. ■ דיר ע׳סנה כפר, ב׳אוטונומיה׳ )נפת רמאלה(. כ 4 ק״מ ממזרח צפון לבית אריה, מצפון לבית רימא. דרך אזורית 465 בקטע צמת רנתיס )מחלף גבעת כ״ח( - דרך ראשית ,60 בכפר א נבי צלח פנייה צפונה. משמעות שמו ומקורו עלומים. לפי הסברה )?(, מקורו בשם השבט הערבי נוצרי בני ע׳סן, שהתגוררו בתקופה הביזנטית בגבולה של הארץ. הגרעין הישן בנוי על גבי חרבה בראש הר )בשוליו, מצפון, חרסים מהתקופות הברזל, הביזנטית, ימי הבינים והעות׳מנית(. מוצע לזהותו עם צרדה )הצרדה( שב׳תנ״ך׳, מולדת ירבעם בן נבט ומקומו של התנא יוסי בן יועזר. מקום הולדתו של עמר צלח אל ברע׳ותי, סופר מוסלמי שתיאר את מנהגי המשפט של שבטי הבדואים. ■ דיר אל ע׳צון כפר, ב׳אוטונומיה׳ )נפת טולכרם(. כ 5 ק״מ מצפון מזרח לטולכרם, כק״מ אחד מדרום לעתיל. דרך אזורית 584 בקטע דרך אזורית 574 - בקה א שרקיה, בצד המזרחי של הדרך. משמעות שמו, מנזר הענף. מקורו עלום. לפי הסברה )?( מקורו בשם עצן, אולי יישוב ממנו בא עדינו העצני, הנזכר ברשימת הגיבורים של דוד המלך. ■ דיר צמת כפר, ב׳אוטונומיה׳ )נפת חברון(. כ 10 ק״מ ממערב לחברון, ממזרח לא סמיה. דרך אזורית 354 בקטע א זהריה - דרך ראשית ,35 פנייה מערבה. משמעות שמו ומקורו עלומים. צמת, הוא גם שם פרטי ערבי. בנייה על גבי שרידים קדומים )בורות ומערות(. בכפר זה, כמו גם בכפר השכן ח׳רבת א סמיה, שרדה תופעה, שהיתה אופיינית לכפרים רבים בשומרון - סוכות הקיץ, הבנויות על גגות בתי האבן, בהן מתגוררים התושבים בחודשי הקיץ החמים. סוכות אלה, עשויות מקורות וסכך, משווים לכפר צורה מיוחדת במינה. )מזכירות את התיאור בנבואת עמוס: ״והכיתי בית החרף על בית הקיץ....״(. ■ דיר קדיס כפר, ב׳אוטונומיה׳ )נפת רמאלה(. כ 5 ק״מ מצפון למכבים רעות, כ 2 ק״מ ממערב לח׳רבתא, כק״מ אחד ממזרח לנעלין, כק״מ אחד מדרום לניל״י. דרך אזורית 455 בקטע צמת חורון - רמאלה, בח׳רבתא, פנייה צפונה לדרך מקומית .4460 משמעות שמו, מנזר קדוש. מקורו עלום.

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר