ב

ב

עמוד:135

האוכלוסין השונים )רשת החינוך התורנית, רשת החינוך החרדית, רשת חב״ד ועוד(. בשנת 1990 כוננה בה מועצה מקומית. ■ בית שאן עירה, במחוז הצפון, בנפת יזרעאל )עפולה(, באזור עמק בית שאן. כ 20 ק״מ ממזרח דרום לעפולה, בקצה הצפוני המערבי של עמק בית שאן, בקצה המזרחי הדרומי של עמק חרוד. דרך ראשית 71 בקטע עפולה - צמת שאן, בק״מ ה .40 או, דרך ראשית 90 בקטע צמת פצאל - צמת צמח, בק״מ ה .276 נקראת, ככל הנראה, על שם האל שאן, שיושביה הקדומים הקימו לו בה מקדש. נזכרת )?( לראשונה ב׳כתבי המארות׳ המצריים בכתיב אסאן )המאה ה 19 לפנה״ס בקירוב(. נזכרת, בוודאות, בכתובות המצריות העתיקות, כאחת הערים שנכבשו בידי פרעה: ב׳רשימת תחותמס ה 3׳; ב׳לוחות תל אל עמרנה׳ )ס-א-נ(; ב׳כתבת סתי ה 1׳ ו׳רשימת רעמסס )ה 2( ׳הגדול׳׳; ב׳פפירוס אנסטסי ה 1׳, בציון גיאוגרפי מדוקדק, וב׳רשימת שישק׳. ב׳תנ״ך׳ נזכרת כמה פעמים בלבד )נזכרת בפעם האחרונה, במניין הנציבויות של המלך שלמה. בתקופות ההלניסטית, הרומית והביזנטית נודעה העיר בשם Nysa )ניסה( או Scythopolis )סקיתופוליס(. )אגדה יוונית מספרת שבסקיתופוליס גדל דיוניסוס ]בקחוס[, אל היין, ופה הניקה אותו האומנת שלו ניסה, ואחרי מותה נקברה בעיר זו ולפי כך קראו היוונים לבית שאן, ניסה. משמעות השם, סקיתופוליס, עיר הסקיתים. יש המערערים על הדעה, שהסקיתים היו בבית שאן בשנת 700 לפנה״ס ושהיוונים בימי אלכסנדר מוקדון, שקראו את העיר סקיתופוליס, ידעו על כך. לפי הסברה, נוצר השם סקיתופוליס מהשם השמי בית שאן בצורה הבאה: שאן=שאנן=שקט = בית שקט=שקט-פוליס=עיר השקט.( ב׳תלמוד׳ נזכרים כמה מקומות, הסמוכים לבית שאן או שהיו פרבר שלה: כפר קרנים )״וכפר קרנים בבית שאן״(, פגוטיה, בו עמדה מצבה )נפשא(, פרשתא ורציפתא. )לפי הסברה, היתה סקיתופוליס ]בית שאן[ מורכבת משלושה כפרים ואחד מהם היה כפר קרנים; לפי סברה אחרת, מוצע לזהות את כפר קרנים בתל מנורה.( תושביה היהודים של בית שאן לא ידעו לבטא נכון את האותיות ה׳ ו ע׳. עליהם, ועל אנשי חיפה וטבעון, אמרו חכמי ה׳תלמוד׳, כי אין להעבירם לפני התיבה, ״מפני שעושין היהין ועיינין אאינין״. עוד אמרו חז״ל, שבית שאן היא פתחו של הגיהינום, משום שהיה בה בית מקדש לעבודה זרה. בתקופה הערבית הקדומה נקראה העיר בשמה השמי, ביסן )הניצחון הערבי על קיסרות ביזנטיון ]636[ נקרא ׳יום ביסן׳(. בית שאן )בית שן, בישן(, היתה מיושבת כמעט ברציפות למין התקופה הכלקוליתית ועד ימינו. בני ישראל לא הורישו את בית שאן ובנותיה. על חומותיה הוקיעו הפלשתים את גופות שאול ובניו. את העיר הקדומה מזהים בתל בית שאן, מצפון לעיר החדשה. בשל מיקומו בצמת דרכים היתה לתל מאז ומתמיד חשיבות אסטרטגית גדולה. הגישה אליו נוחה רק מצד צפון מערב, שם הוא חובר אל אוכף. נראה כי בצד זה היתה הכניסה לעיר, ואכן כאן נחשף השער היחיד של העיר. קודם שנשתנו פניו בחפירות הארכיאולוגיות היה צדו הדרומי המזרחי מוגבה יותר. קטע זה היה מיושב בתקופות

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר