ב

ב

עמוד:119

היישוב הצפוני ביישובי יהודה, בגבול ירושלים. )איש לוי מהר אפרים, בלכתו לבית לחם להשיב את פילגשו, עבר על פני ירושלים עד לגבעה.( ראשית גדולתה של בית לחם עם משיחת דוד בן ישי למלך. הפלשתים, במלחמתם בדוד, החזיקו בה חיל מצב, ומסתבר שהעיר היתה מוקפת חומה, ובשערה היתה באר או בור. אחרי המלכת דוד בחברון, נכבשה ירושלים והבירה הועתקה אליה, ובית לחם נשארה עיר קטנה. בהיותה סמוכה לירושלים, נכללה במערך הביצורים הפנימי, אותו הקים רחבעם כדי להגן על יהודה מצד דרום מערב. לפי ׳תרגום השבעים׳, נכללה בית לחם במחוז ה 9 של יהודה. פרט למקום אחד לא נזכרת עוד בית לחם ב׳תנ״ך׳, עד לימי ׳שיבת ציון׳, עת חזרו אליה 123 איש או 188 יחד עם אנשי נטופה. הנביא מיכה מנבא לה גדולות, ולנבואתו היתה השפעה על תולדות העיר בימי בית שני ואחריו. כשהורדוס אנטיפס הקים מבצרים, בהרודיון )הר הורדוס( ובמצדה, עלתה קרנה של בית לחם, משום שסמוך לה הסתעפו הדרכים אל המבצרים. כשנבנתה אמת המים לירושלים, בימי פונטיוס פילטוס, הובלו בה מים גם לבית לחם. לפי המסורת הנוצרית, נולד ישו בבית לחם, בסוף ימיו של הורדוס אנטיפס, והמאורע הזה קבע את גורל העיר. במאות הראשונות לסה״נ נתגבשה המסורת, לפיה נולד ישו במערה ממזרח לעיר. )מעליה צמחה, באותם הימים, חרשה, המוקדשת לאדוניס ]תמוז[.( בזמן ׳גזרות אדרינוס׳, לאחר תבוסת בר כוכבא, גורשו היהודים מבית לחם ומסביבתה. בתקופת קונסטנטינוס ה 1 )ראשון קיסרי רומא שהתנצר( ]305-306[, התחולל מפנה מכריע בתולדות העיר: הקיסר בנה בארץ שלוש כנסיות מלכותיות ואחת מהן היא כנסית המולד. )כנסייה זו, שהוחל בבניינה בשנת ,326 נכללה בה כמובן המערה המסורתית, שהותאמה לפולחן.( בסוף המאה ה ,4 התיישב בבית לחם, הירונימוס יחד עם קבוצות מטרונות מתנזרות, עסק בתרגום ה׳תנ״ך׳ וייסד בה שני מנזרים. )באותה תקופה שוב ישבו יהודים בסמוך לבית לחם.( הכנסייה נהרסה בזמן ׳מרד השומרונים׳ )529( ונבנתה מחדש, לפי צו הקיסר יוסטינינוס. מאז משמשת כמקום המרכזי בפולחן הנוצרי. בשנת 634 נכנעה בית לחם לערבים. בשנת 1100 נכבשה בידי הצלבנים. )במלחמות בין הנוצרים למוסלמים, נהרסה ונבנתה מחדש.( בשנת 1244 נהרסה בידי הטורקים ושוב נבנתה מחדש. בסוף המאה ה 15 סבלה, עקב המלחמות שניטשו בין הנוצרים בבית לחם לבין המוסלמים בחברון. מדרום מערב לכנסית יוסף הקדוש, באר דוד המל, בורות מים, אליהם התנקזו מי הגשמים )כיום מוזנחים(. לפי המסורת, קשור המקום עם מלחמות דוד בבית לחם. בקרבת מקום נתגלו פסיפסים של כנסייה מהתקופה הביזנטית ומקומות קבורה. )הם מכוסים ולא ניתן לראותם(; ליד מערת החלב, בית יוסף, מבנה שהוקם )1890( בידי ה׳מסדר פרנציסקני׳. לפי מסורת נוצרית מהמאה ה ,14 הוקם במקום בו עמד ביתו של יוסף הנגר, בעלה של מרים; במרכזה, כנסית המולד, הוכח כי הכנסייה הנוכחית אינה מימי קונסטנטינוס ה 1 )305-306(, כפי שסברו, אלא מימי יוסטינינוס ה )527-565(, והיא נבנתה בחלקה על יסודות מימי קונסטנטינוס ה .1 בין שתי תקופות הבנייה נעשו שיפוצים שונים, ובעיקר חודשו רצפות פסיפס; כנסית קונסטנטינוס: תוכנית הכנסייה - בסיליקה המיועדת לכינוס המאמינים ומתומן

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר