מ

מ

עמוד:624

ה-20 בקירוב פנייה דרומה שם סמלי, לציון מיקומו הגיאוגרפי מייסדיו, משפחות ממקומות שונים בארץ בבנייתו הוקפד לשמר את גבעותיו המיוערות (בין נ"ט 316 בצפון לבין נ"ט 344 בדרום)  מעלות עירה, במחוז הצפון, בנפת עכו, באזור יחיעם כ-15 ק"מ ממזרח לנהריה, ממזרח לתרשיחא, למעונה ולמעליא, מצפון לכפר ורדים, בין הר רקפות (נ"ט 591) בצפון לבין הר מיכל (נ"ט 612) בדרום דרך ראשית 89 בקטע צמת אשרת - צמת תפן, בק"מ ה- 182 בקירוב פנייה צפונה שם סמלי איחוד מוניציפלי (1973) של היישוב היהודי מעלות והכפר הערבי תרשיחא המקום הראשון בארץ, בו הוקמה רשות מוניציפלית משותפת ליישוב יהודי וליישוב ערבי בשנת 1996 הוכרזה כעיר בשנת 1974 חדרה חוליית מחבלים למעלות, והשתלטה על בית-הספר, בו לנה קבוצת תלמידים-מטיילים מצפת לפני שנהרגו בידי כוח צה"ל הרגו המחבלים 21 תלמידים ופצעו 70  מעליא עירה, במחוז הצפון, בנפת עכו, באזור יחיעם ממערב למעלות ולתרשיחא, מצפון למעונה, ממזרח-דרום להלה דרך ראשית 89 בקטע צמת אשרת - מעלות, בק"מ ה- 153 בקירוב פנייה צפונה ייתכן שבשמש נשתמר שמה של עלות שב'תנ"ך', הנמנית על המחוז התשיעי של ממלכת שלמה לפי הסברה, החל היישוב במקום בד-בבד עם התנחלות שבטי ישראל בחלקיה ההרריים של הארץ הוסיף להתקיים בתקופות ההלניסטית, הרומית, הביזנטית והערבית הקדומה, והגיע לשיא פריחתו בתקופה הממלוכית ראשיתו של היישוב הנוכחי בראשית המאה ה-,17 כשהגיעו לכאן משפחות נוצריות מלבנון, בני העדה היונית-אורתודוקסית בבואם לכאן עברו המשפחות המוסלמיות לתרשיחא הסמוכה (בסקר בריטי [1887] היו בה רק נוצרים במפקד 1931 היו בה 579 נפשות, מהם 553 נוצרים, 25 מוסלמים ודרוזי אחד, ו-138 בתים נושבים ) עד מחצית המאה ה-19 התגוררו תושביה בתוך המבצר מהתקופה הצלבנית, או בצמוד אליו (כדי להתגונן בפני התקפות הבדואים) בתחילת 'המנדט', החלו לנטוש את המבצר ולבנות בתים ממערב למבצר, בחלקה החדש בתחומה, עתיקות (שרידי מבצר מהתקופה הצלבנית, חציבות, קברים, רצפת-פסיפס, בורות-מים, שברים ארכיטקטוניים המבצר מהתקופה הצלבנית [קסטרום רגיום, שטו דה רוא, קלעת מעליא, מליה], נמצא במרכזה, על ראש תל, ותכניתו לפי דגם המבצר המרובע [רוב המבצרים מהתקופה הצלבנית בארץ הם מהדגם הזה ] במאה ה-19 ראו

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר