ב

ב

עמוד:90

סביבתו עשירה בציוני קבר של גדולי חכמי ישראל, בהם: ביער ביריה, קבר אבא שאול, לפי מסורת עולי הרגל מימי הבינים, מקום קבורת אבא שאול ואשתו. אבא שאול, תנא בדור השלישי והרביעי, בן דורו הצעיר של רבי עקיבא; בצד הדרך העולה ליער ביריה, בעמק קטן וצר, קבר בניהו )בניה( בן יהוידע, לפי מסורת ה׳מקבלים׳ )קבלה( בצפת, מקום קבורת בניהו )בניה( בן יהוידע, מגיבורי החיל של דוד המלך; ליד מצודת ביריה, קבר רבי יהודה )יודן( נשיאה, לפי מסורת עולי הרגל מימי הבינים, מקום קבורת רבי יהודה )יודן( נשיאה, הנשיא ה 9 מבית הלל, חי בדור הראשון והשני לאמוראים, בנו של רבן שמעון בן גמליאל ה ,3 ונכדו של רבי יהודה הנשיא )רבי(; ליד מצודת ביריה, קבר רב פפא ובניו, לפי אחת המסורות, מקום קבורת רב פפא ועשרת בניו - אבא מרי )אבמרי(, אדא, אחאי, דרו, חנינא )חיננא(, נחמן, סורחב, רכיש, רמי ורפרם. שמותיהם הונצחו לדורות בסיום מסכת ב׳תלמוד׳, כאשר המסיימים נושאים תפילה מיוחדת שתלמודם לא יישכח, ומזכירים בו את עשרת בני רב פפא. רב פפא, מגדולי אמורא בבלי בדור החמישי, תלמידם של אביי ורבא, וחברו של רב הונא בריה דרב יהושע. ■ ביר אל מכסור עירה, במחוז הצפון, בנפת עכו, באזור גליל תחתון מערבי. כ 3 ק״מ ממזרח דרום לשפרעם. מדרום להר חנתן, ממערב לאתר אשכול. דרך ראשית 79 בקטע צמת סומך - צמת המוביל, בק״מ ה 15.5 בקירוב פנייה מזרחה. משמעות שמו, באר שבורה. נקרא משום הבאר שבו היתה בעבר שבורה. במקום התכנסו לישיבת קבע, בני השבט ערב אל חג׳ירת. )אחד מארבעת מקומות המושב של השבט )האחרים, אל חג׳ירת)א( ]ד׳הרה[ ואל חג׳ירת)ב(.( בתחומו, עתיקות )חרבת בור נשבר: חומות חרבות, יסודות, מזוזות, שברי עמודים, מערות, קברי סלע, באר. החרבה חרושה ומסוקלת ]אבניה רוכזו בגדרות האבן שבין חלקות השדה[. בגדרות משולבים פריטים ארכיטקטוניים שמקורם במבנה ציבור ]בית כנסת?[, בהם: אבני גזית גדולות רבות; שברי עמודים, מהם עמוד פינתי מגולף; בסיס עמוד שעדיין צמודה לו שורה של אבני פסיפס בגודל בינוני; אבני מזוזה; כותרת יוונית ]60ם56ם62 ס״מ[; אבני פסיפס לבנות וצבעוניות בגדלים שונים, שברי רעפים ושברים קטנים של לוחות שיש(. ■ ביר נבלא כפר, ב׳אוטונומיה׳ )נפת רמאלה(. כ 4 ק״מ מדרום לרמאלה, ממזרח לאל ג׳יב, מצפון לירושלים. דרך אזורית 437 בקטע צמת גבעונים - דרך ראשית ,60 בק״מ ה 2.5 בקירוב פנייה דרומה. משמעות שמו, הבורות הנסתרים. בנייה על גבי שרידים קדומים )יסודות של מבנים עתיקים, בורות וגתות חצובים בסלע, שרידי מבנים ערביים מימי הבינים(. כפר של סוחרים אמידים, חלקם שהו תקופות ארוכות בארצות הברית ושבו הנה עם ממון רב וחלקם ממשיך לשהות שם. אוכלוסייתו אינה הומוגנית וכ %80 מתושביו

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר