|
עמוד:11
- זעתרה, פנייה מערבה. לפי מסורת מקומית, נקרא על שם ראש החמולה. ■ אבו סנן עירה, במחוז הצפון, בנפת עכו, באזור נהריה. כ 6 ק״מ ממזרח דרום לנהריה, בצפון מזרח כפר יסיף. דרך ראשית 70 בקטע צמת יסיף - צמת כברי, בק״מ ה 69.4 פנייה מזרחה לדרך מקומית .8533 משמעות שמה, אבי השיניים. לפי מסורת מקומית, קשור השם בשיניו הבולטות במיוחד של מייסד המקום. נזכר בגרסה Busenan Busenen, )בוסנן( בתעודה מהתקופה הצלבנית משנת .1257 הגרעין הישן בנוי על גבי שרידים קדומים )בורות מים, גתות, קברים וחציבות, אבן רחים של גרנט(. אחרי קום המדינה פרץ סכסוך עקוב מדם בין שתי החמולות הדרוזיות הגדולות. בשנת 1977 יושבה המחלוקת ביניהן ונערכה סולחה המונית. במרומי העיירה, בית עבדאלה ח׳יר, מוזיאון לפולקלור דרוזי וערבי, אוסף ממצאים ארכיאולוגיים; בחלקה הדרומי המערבי, כנסית מר ג׳יריס, על שם קדוש נוצרי ידוע, גיאורגיוס הקדוש. לפי המסורת הנוצרית, נולד בלד והוצא להורג בידי הרומאים )303 לסה״נ(. את קברו מראים בכנסייה היוונית בלד. בימי הבינים נקראה לד על שמו, גיאורגיופוליס(. כינויו הערבי, אל ח׳דר )=הירוק( משום היותו במסורת הערבית תמיד ירוק ורענן )זהו גם כינויו הערבי של הנביא אליהו(. בתקופה הצלבנית נקראה בקעת בית כרם על שמו, וליס גיאורגי הקדוש; בצפון מזרח, א נבי זכריה, מקם של קדוש )ולי( במסורת המוסלמית. השם זכריה הוא צורה ערבית של השם העברי זכריה. הערבים מייחסים אותו לאבי יוחנן המטביל, הנזכר גם ב׳אל קראן׳. הפסוק ב׳אל קראן׳, המדבר בשבחה של מרים אם ישו )״מדי בוא אליה זכריה אל תא התפילה ומצא אתה מזון״(, כתוב על קירות מסגדים רבים בארץ. השם נזכר ב׳אל קראן׳ גם ברשימה של צדיקים )יחד עם אליהו, אלישע, יונה, לוט ואחרים(. לפי המסורת הנוצרית, התגורר זכריה, אבי יוחנן המטביל בעין כרם. ■ אבו סריחן שבט בדואי, במחוז הדרום, בנפת ובאזור באר שבע. כ 3 ק״מ ממזרח לבאר שבע, במזרח דרום עמר. דרך ראשית 60 בקטע באר שבע - צמת שקת, בק״מ ה 4.5 פנייה דרומה לעבר תל שבע ומשם פנייה לדרך עפר. נקרא על שם השבט השוכן בו, ערב אבו סריחן. ■ אבו עבדון שבט בדואי, במחוז הדרום, בנפת ובאזור באר שבע. כ 5 ק״מ מצפון מזרח לבאר שבע, מדרום מערב ללקיה, במפנה המזרחי של גבעות להב. דרך ראשית 60 בקטע באר שבע - צמת שקת, בק״מ ה 2.1 בקירוב פנייה מערבה לדרך עפר. נקרא על שם השבט השוכן בו, ערב אבו עבדון.
|
|