|
עמוד:5
מדוע אין הדגש מושם בעיקרו בחטא , וכתוצאה מכך בתשובה , ולעומת זאת התשובה מופיעה בתורה כהבטחה של הצלחתו המוחלטת של הטוב , כמימושה של תוכנית הברית . ברור שהתורה אינה שוקדת על מחקר מתודי של החטא או חיפוש אחר הגדרת התשובה , אלא החטא מופיע וביטול הנטל שלו נעשה מתוך העומק והחיובייות המהותית של הדיבור הקדמון המהווה את מצב הדו-שיח . דומה שאת הכפרה אין להשיג אך ורק על ידי ההודאה על החטא והחרטה - טקס קורבן החטאת מכריע בחשיבותו . היעדרו של הסבר בטקסט עצמו , מעלה על הדעת שמבחינת התורה אין לצמצם את מידת החטא לתודעה הסובייקטיבית של האשמה . זו מוגדרת בראש ובראשונה על ידי מצבו האובייקטיבי של האדם בברית . ומתוך כך מוצג החטא כ"ממשות" חיצונית המעניקה לו טרנסצנדנטיות של ממש , ומבחינת מה שנוגע לתוצאותיו הסופייות ולהפרת הסדר בעולם הוא חומק מן התודעה ומפיקוחו של האשם . רק האל יכול לצפות בסטייה הזאת ולתקן את דרכי האדם על ידי הענקת המחילה . . 2 הפנמת החטא ואינדיבידואליזציה של העוון : המסר של הנביאים מבט חטוף בשאר חלקי התנ '' ך מאשר בראש ובראשונה שאפשר להתייחס לעיקרון הכללי של התשובה כאל עובדה קיימת בו . אפשר להיווכח כיצד מיושמים עקרונות התורה בחיים , וכיצד מסתמנות בו בזמן העתקות דגש החושפות היבטים חדשים בתודעת האשמה ובאפשרויות החרטה . ביהושע , שופטים ושמואל ניתנות דוגמאות רבות לתשובה של הפרט או של הכלל , אך נעמוד בעיקר על דוגמה של דוד , הראויה לבחינה מיוחדת בשל רום מעלתו וחומרת פשעו , וכן בשל טיב הכרתו באשמה ומעלת תשובתו . למרות גודל חטאו מתאפיינת התנהגותו של דוד בהכרה המיידית באחריותו , במהירות הודאתו ובעוצמת ריגשי החרטה שלו . הנביא מביא . 14 החובה לכלול בווידוי על החטאים את העבירות שנעשו בלא כוונה , שנשכחו או אינם ידועים ממחישה את המימד המוחלט הזה של החטא . . 15 יהושע ז יט , כ.- הודאת עכן . בעניין זה ראה משנה , סנה' ו , ' ב . תשובה של הכלל : שופטים ב ד , ה ; י י , טו , טז ; שמואל א , ז ה , ו r יב , כג . . 16 בספר שמואל מסופר על שני מקרי חטא ותשובה - חטאיהם של שני המלכים , שאול ( שמואל א , יג וטו ) ודוד ( שמאול א , יב וכד . ( להשוואת שני המיקרים ראה י' אלבו , עיקרים , חלק ד , ' פרק כ"ו , וכן פירוש אברבנאל לשמואל א , טו . ראה גם מדרש תהלים ק ותהילים כז . בספר מלכים מדגיש הכתוב במיוחד את תשובתו המיוחדת של המלך יאשיהו , מלכים ב , כג כה .
|
|