|
עמוד:7
מבוא ביסודו של כל חג ומועד בשנה העברית טמון רעיון אידאי מרכזי , אשר החג נועד להחדיר לתודעתנו ואשר למענו מוקדשים הסמלים הרוחניים והגינונים ההלכתיים העיקריים . השנה העברית , על מכלול שבתותיה , מועדיה , ראשי החודשים וימי ההודאות נועדה להנחיל לאומה ערכים תרבותיים - דתיים , קנינים מוסריים ויסודות לאומיים - ארציים המהווים אבני יסוד במחשבה היהודית מחד - גיסא ובאורח החיים היומיומי מאידך גיסא . בכך מתמצא הבדל משמעותי בין אומות העולם לעם ישראל . עבור - עמי תבל מושג הזמן הוא מושג פיסקלי הנועד להוות מצע משותף ומוסכם למסגרת של חודשים ושבועות כיסוד לסדרי חברה מתוקנת ותו - לא ; ואילו עבור עם ישראל המברך בתפילתו " מקדש ישראל והזמנים " הזמן הוא ערך מקודש , שהרי המאורעות הדתיים והתרבותיים נועדו לחיזוק הבנת הערכים הרוחניים המעניקים לאומה את צביונה הייחודי . " אנצקלופדיה מועדי ישראל " איננה ספר הלכה אף שהלכות רבות מובאות בה . אנצקלופדיה זו אף אינה ספר לימוד וכל המבקש ללמוד על החגים חייב לפנות אל הספרים שנועדו לכך . אנצקלופדיה זו באה לתת תשובות למי שמבקש לדעת , היא נועדה להשיב לשאלות הצצות ועולות בשגרת יומו של היהודי - כיהודי . זאת ועוד , נושא השבת והתגים היה זה מכבר לחלק מתוכנית הלימודים , ובתוכן הספר יש משום מתן מענה לשאלות המתעוררות אצל התלמיד והמורה כאחד . הערכים באנצקלופדיה נכתבו לפי חלוקה קטגורית בשלוש רמות : ערכי יסוד מקיפים לשבת ולכל אחד מהחגים ; ערכים כללים למונחים הקשורים בחגים שונים ( מחזור , זמירות , עליה לתורה ) ; ערכים יחודיים , ברובם קצרים , למונחים , מושגים וענינים של כל אחד מחגי ישראל . מתחילת הדרך בכתיבת האנצקלופדיה היתה מגמתנו ברורה , לכלול בהרחבה מנהגי עדות כפי שנתגבשו בתפוצות ישראל . ריכוז מלאכה זו היה מסור בידיה של פרופ' עליזה שנהר - אלרועי , מאוניברסיטת חיפה , המתמחה בחקר הפולקלור בכלל ושל עם ישראל בפרט . לקובץ המנהגים הנלווה לכל חג הוספנו גם תוספות מיוחדות על שלוש עדות : ביתא - ישראל ; קראים ושומרונים . מצאנו כי חשוב מאד לתת ביטוי של ממש לעדות אלו שהיו זה
|
|