פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר חינוך טוב תלוי גס , אבל לא רק , באיכות המורים . טענה זו נכונה עתה יותר מתמיד , דווקא בעת שנדמה כי בזכות המידע הרב הנגיש כמעט לכול אפשר ללמוד ללא מורים , וכי מוסד בית הספר אינו מתאים עוד לשמש מסגרת חינוכית ולימודית לילדינו . התפוררות מערכות החברה לצד התמורות החברתיות כלכליות המתחוללות במדינות רבות , ובהן ישראל , מקנות משנה חשיבות לתפקיד המורה כאישיות מחנכת ומקצועית המנווטת את תהליכי הלמידה של התלמידים . בחלוף השנים נעשית ההוראה תובענית , מורכבת ודינמית יותר , 1 ואין לבחון אותה מבעד לעדשות הפשטניות של העבר . מתובנה זו נובע ששיפור איכות המורים איננו תוצאה של מהלך חד פעמי וחד ממדי , אלא הוא מהלך רב שלבי ורב ממדי המחייב ראייה רחבה וכוללת של מקצוע ההוראה . אלו הם הרכיבים העיקריים במהלך זה : ( א ) משיכת מועמדים בעלי גמישות , יכולת וכישורים גבוהים ; ( ב ) הכשרה ראשונית המבוססת על שילוב משמעותי של לימודים עיוניים והתנסות מעשית עשירה י ( ג ) קליטה תומכת בשדה של בוגרי תכניות ההכשרה , שתעודד אותם להמשיך לעבוד במקצוע ; ( ד ) טיפוח מקצועי מתמשך של המורים במהלך הקריירה שלהם . הספרות המקצועית הבינלאומית בשני העשורים האחרונים גדושה בדיונים בנושא רפורמות בחינוך , תכנונן וחקרן . רפורמות בהכשרה להוראה הן רכיב מרכזי וחשוב ביכולת לשפר את החינוך כולו , כפי שמציעים קנת זימפר וננסי האווי . לדעתם , שלושה תנאים הכרחיים לשיפור זה : גיוס מועמדים איכותיים להוראה , הכשרתם ושמירתם במערכת 2 החינוך . שלושת התנאים תלויים זה בזה י נוכל לגייס מורים טובים אם הבוחרים במקצוע יראו בהוראה עבודה מספקת ומפרנסה שמתנהלת בסביבה תומכת ; נוכל להכשיר טוב יותר מועמדים בעלי נתוני פתיחה איכותיים יותר ; ונוכל לשמור מורים טובים במקצוע אם הפרופסיה תזכה לתמיכה ציבורית נחוצה , המתבטאת בין השאר במשאבים פיננסיים . ההתמודדות עם אתגר זה מחייבת בראש ובראשונה הבעת כבוד והערכה כלפי המורים מצד הציבור , רשויות השלטון והתלמידים . נוסף על כך , היא מחייבת תנאי העסקה ושכר מושכים , שיוכלו להתחרות בתנאים המוצעים במקצועות אחרים בשוק התעסוקה , וכן הכשרה הולמת במוסדות בעלי יוקרה אקדמית . לבסוף , כדי שהרפורמה תהיה בת מימוש יש לשתף מורים ואנשי חינוך בתכנון מהלכיה . בשנים האחרונות לא התקדמנו לעבר מימוש התנאים ההכרחיים הללו בישראל , ולפיכך אין ביכולתנו כיום להתמודד עם האתגר של שיפור כוח ההוראה במערכת החינוך . מסוף שנות התשעים של המאה ה 20 נתונות ההוראה והכשרת המורים בישראל במצוקה קשה : פוליטיקאים , כלי התקשורת ובעלי עניין מחוגים כלכליים מאשימים את המורים בהישגים הנמוכים של התלמידים הישראלים במבחנים הבינלאומיים ; קובעי המדיניות במשרדי החינוך והאוצר משתלחים במורים ומקצצים שוב ושוב בתקציבים שנועדו להכשרתם ; תלמידים והוריהם תוקפים מורים מילולית ופיזית ; ועדות , לעתים במינוי עצמי , . 1 צ' לם , "הקדמה לדיון בבעיית תיאוריה של הכשרת מורים , " דפים , ( 2001 ) 32 עמ' . 150-132 Redesign and School Renewal . " Journal 01 ' Teacher Education 56 , 3 ( 2005 ) , pp . 266-271 N . L Zimpher , and K . R . Howey . "The Politics of Partnerships for Teacher Education . 2

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר