|
עמוד:13
באחרית הימים . הספר שלפניכם הוא אנתולוגיה של כתבים קבליים מתקופות שונות , המוקדשים כולם לקורות מיעוטה של הלבנה ומילויה מחדש . השער המרכזי של הספר בנוי מתשעה פרקים , שכל אחד מהם מוקדש לקטע אחר . כל קטע מלווה בפירוש וביאור מרחיב , לעתים קרובות בתוספת תרשימים לביאור . הפרק הראשון מוקדש לביאור ראשוני של אגדה זו ; הפרקים השני עד השביעי מביאים מדגם מייצג קטן של פירושים קבליים המאירים היבטים שונים בסיפור ; הפרק השמיני שב אל האגדה ומפרשה מחדש בעומק רב יותר . פער משמעותי שורר בין האגדה המקורית לכתבי הפרשנות עליה . האגדה לקוחה מהתלמוד הבבלי , המקובל על הכל כטקסט הסמכותי ביותר ביהדות לאחר התורה שבכתב . התלמוד נחתם בסביבות 500 לספירה , ואף כי אינו נחשב טקסט קבלי , כל הבקיא מעט ברזי תורת הסוד יודע לזהות שצפונים בו סודות קבליים רבים שללא ספק היו ידועים לחז"ל . כתבי הפרשנות על האגדה הם כולם מאמרים קבליים וחסידיים . הם נכתבו דורות רבים לאחר התלמוד , בידי מחברים בני המאה השמונה-עשרה עד העשרים . גוף הפרשנות הקבלי , בהיותו הרובד המעמיק ביותר של התורה שבעל פה , היה האחרון להתגלות . אין להם את אותו משקל סמכותי כמו לקטע התלמודי , אך אין עוררין כי כל אחד מהרבנים האלו היה גדול בתורה שחייו והנהגותיו הגשימו את התורה במעלה גבוהה ביותר . אלו הם הפרקים לפי סדרם : פרק וו חזון השויון הקוסמי - עוסק כאמור באגדה מהתלמוד הבבלי . האגדה מתארת דו-שיח דמיוני שהתנהל כביכול בין הירח לקב " ה , ושנסב סביב ההחלטה להפוך את הירח ממאור גדול ובהיר למאור קטן וחיוור . הפרשנות הקבלית מסבירה כי הירח היא בעצם סמלה הארכיטיפי של הנקביות באשר היא , שאי-שם בשחר ההיסטוריה מועטה , ועל פי הנבואה עתידה לצמוח מחדש עם עידן הגאולה . היא רואה אגדה זו כצופנת את סוד הנשיות כולה , בעבר , בהווה ובעתיד . פרק : 2 התפתחות הנשיות - מתמקד בקטע קצר מכתביו של גדול המקובלים בעת החדשה , רבי יצחק לוריא ( האר"י הקדוש או האריז"ל . ( מבין הכתבים 2 ראו : מדרש רבה , קהלת יא . 3 הרב יצווק אלפסי ( הרי " ף ) על תלמוד בבלי , עירובין , לה עמ' ב .
|
|