הגירה, פריון וזהות בישראל: לקראת עידן חדש?

עמוד:11

פוליטית הנוטלת חלק פעיל בחיים הציבוריים . ( Barbalet 1988 ; Pocock 1998 ) אולם אף על פי שרעיון החברות הפוליטית הטמון בהגדרה המקורית של מושג האזרחות נשמר לאורך ההיסטוריה , עם השתנות אופייה של הקהילה הפוליטית הלכו ונוספו רובדי משמעות חדשים שהגדירו אותו מחדש . באופן כללי אפשר לזהות ארבע תחנות מעבר היסטוריות אשר שינו את משמעותה של האזרחות והנחילו לה את אופייה הנוכחי כמעמד חוקי ובצורה של חברות , של זהות ושל השתתפות פוליטית . מימושו הראשוני של רעיון האזרחות היה בפוליס היווני , עת זוהה ה"אזרח" עם בני שכבה מצומצמת , בעלת הזכות הבלעדית והפרטיקולרית להשתתף בחיים הציבוריים אגב שחרורה מנאמנויותיה השבטיות . זכות זו הוענקה לנושאי נשק , וכך נוצרה הסימביוזה בין האזרח ללוחם , סימביוזה שנשתמרה לאורך ההיסטוריה ושנחשבת לחלק בלתי נפרד מן "החוזה האזרחי" גם במדינת 4 הלאום המודרנית . לטענתו של מקס ובר , התפיסה האריסטוטלית של אזרחות כשותפות בשלטון עצמי התפתחה בעקבות הצורך של ערי המדינה הקדומות להגן על עצמן מפני אויבים מבחוץ . האוליגרכיה העירונית , הוא הוסיף , לא יכלה לספק צורך זה בכוחות עצמה והיא נאלצה לגייס למשימה זו רבים מתושבי העיר . אם כן , גיוסם של תושבי העיר למשימת ההגנה בישר את הופעתה של הדמוקרטיה , בגרסתה האתונאית , משום שרצונה של הקהילה להבטיח את שיתוף הפעולה של ההמונים אילץ אותה לא רק להפקיד בידם נשק אלא גם להעביר לידם כוח פוליטי . ( Weber 1976 ) מן הפוליס היווני התגלגל רעיון האזרחות לאימפריה הרומית , ובה הוא נקשר לא רק עם הזכות האקטיבית "לשלוט ולהישלט" ( to rule and be ruled ) אלא גם עם סוג של חברות אופקית שעיקרה הזכות "לתבוע אחרים ולהיתבע על ידם" . ( Pocock 1998 ) למעשה , בחשיבה הרומית המוקדמת הפכה האזרחות מעיקרון המזוהה עם הזכות להגנה צבאית למעמד חוקי רשמי , המעניק לאזרחים זכות להגנה על קניינם מפני אזרחים אחרים . חיבור זה בין השתתפות פוליטית לקניין הטרים במידה רבה את התהוותה של התפיסה הליברלית של אזרחות , שג'ון לוק היה מהוגיה העיקריים . לוק ניסח במאה ה 17 את משולש היחסים בין חירות , חיים וקניין כבסיס לחירויות האזרח ; אך בטרם נוסחה תפיסה ליברלית מגובשת נדרש רעיון האזרחות לתחנת מעבר נוספת . זו התקיימה במרחב של ערי המדינה הפיאודליות ששגשגו באירופה עם גידול המסחר . בערי המדינה נבטו ניצני האזרחות במובנה המודרני המחולן , ( secularized ) מתוך ניסיונותיה של החברה הבורגנית העירונית לזכות בחסינויות שישקפו נאמנה את כוחן העולה של הגילדות במסגרת העירונית האוטונומית . Weber 1976 ; Turner 1993 , 4 ; Shafir 1998 , 5-6 ; Holston and Appadur ai 1 9 99 . 5 Titmuss 1958 ; Ben-Eliezer 1995 ; Helman 1997 . 4

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר