הוועידה השלישית של בית"ר פולין (8־.1933.10.9)

עמוד:342

לנו שלא יעלה אף בית"רי אחד לארץ מאשר להכניס לארץ אנשים המשתמטים מחובת הגיוס ... ג ) אוצר העמל ... מוסד כספי שיתמוך בפועלינו . הצעד הראשון נעשה בימי חנוכה תרצ"ג , אבל היה קטן ... ד ) בתור חברי ברית הצה"ר ישתתפו הבית"רים במיפעלי הצה"ר העלולים להתחיל בקרוב , והחשובים מהם שניים : מיפעל הפטיציה ומיפעל תיגרת המגן נגד אשכנז ההיטלראית . לשם התפקידים האלה , ובכלל לשם חיזוק תנועתנו , של הציונות הממלכתית , נתאמץ לסדר ולשפר במידה מחלטה את היחסים בין הצה"ר ובין בית"ר ... מצד בית"ר יהיה היחס הזה מלא טאקט והדר , שלא יישכח אף לרגע העקרון הגדול של האח דות האורגאנית הקושרת את שני פרצופי התנועה . ה ) אותו חוט של טאקט והדר יציין גם את יחסכם לאחות החדשה שנולדה לנו , ושכולנו מתפארים בה , ברית החייל . ו ) קרן תל חי צריכה להתפתח בעתיד הקרוב למישען ומעוז של תנועת הצה"ר ובית"ר ... ז ) בנוגע להכשרה ההגנתית מורגש , בזמן האחרון שינוי חלקי לטובה . הכשרה זו היא עיקר עיקרי בית"ר ... ח ) תעודות בית"ר . בשנה העברה התקיים השילטון על תרומות קננינו למחצה : השנה צריך להתקיים אך ורק על הבסיס הבריא הזה . ' במיכתב זה כבר רמז בעניין התמורות החשובות הצפויות בעליית הבית"רים , ביחס לתנאיה החוקיים : 'עוד לא הגיע הזמן לנסח את השינויים האלה בפומבי . רק דבר אחד יש כאן להדגיש לעת עתה , והנני מדגיש אותו בכל תוקף ו אין ספק שינסו מתנגדינו לשים מעצורים על דרך הע לייה הבית '' רית . ידע נא את זאת כל אחד מאתכם ; ומי שמוכן להוריד את דגלנו אף כמלוא נימה בגלל קבלת סרטיפיקאטים , הנני פונה אליו מכבר בדרישה נמרצת שיצא תיכף ומייד משורות בית"ר . אבל השילטון יחד עם הווה"פ של ברית הצה"ר , יילחמו מילחמה חזקה בכדי לפתוח בפני הבית"רים את שערי הארץ , ואני בטוח כי יצליחו . הנני מברך אתכם לשנת עמל וניצחון . ' פרופס אמר בפתח הוועידה : על אף כל המיכשולים שהוערמו על בית"ר — אין גידולה פוסק ( מ 6 ל ל 40 אלף , ( בעוד בשאר ההסתדרויות ירידה ועריקה . ללא עזרה הוגברה הפעולה בכול הענפים , והרי בית"ר היא הסתדרות הנוער הציוני בה"א הידיעה , שאידיא ליה צרופים < לא ציונות של סרטיפיקאטים ותקציבים אלא ציונות של ביניין המדינה ברוב יהודי ותוך נכונות למסירות נפש . הבית"רי אין לו אינטרסים מעמדיים , אלא אושר העם כולו הוא אושרו . 'הדבר היחיד שאולי אפשר לטעון נגד בית " ר הוא , שאינה יכולה לראות ברוח שקטה היאך מעוולים את העם , היאך נשללות זכויותינו הן מצד זרים , והן מצד עצמנו . ' פרופס הזכיר את ההתנפלויות על בית"ר , וקרא : 'אנו משיבים להם למתנפלים בבוז , ומצהירים , שאפילו עשרים נגד אחד לא יצליחו בכוח לדחוק את תלי החלוץ הלאומי . בכוח לא יחניקו את הרעיון , כשם שלא ניתן להחריב את הציונות באמצעות מאנדאטים לקונגרס הציוני האחרון . בזים אנו לגיבורי התקיפות ולמנהיגיהם יחד . דגלם דגל שינאה ומילחמה . ' פרופס דיבר בבית"ר כעל 'היחידים נושאי הציונות השלימה , מגיני זכויות ההמונים היהודיים לביתם , הלוחמים הנאמנים בגרמאניה של היטלר . ' אף הפטמאן בברכתו דיבר בבית"ר כבתנועת נוער של כל העם ללא השתעבדות לאידיאולוגיות מעמדיות , וסיים ב'יש ויש דבר . טוב לחיות בעד ארצנו . ' עם המברכים היה המשורר אורי צבי גרינברג , אלא שלא בא לברך בברכת השלום המסורתית , אלא בברכת הזעם על שאין אחדות בעם . אין שלום עכשיו : שינ את אחים ושונאי ציון מבפנים , רדיפות מחוץ . אלפי דרכים מובילות לשטן , למלכות - דרך אחת . בבתי הסוהר בארץ ישראל סובלים חברים עינויים שיש להם טעם . הם נושאי אידיאל משיחי . הוא דיבר בפאצי פיסם היהודי כבשקר היסטורי גדול , ובמשה המאכסי מאליסט , שידע לצוות 'לא תחיה כל נשמה' ובבעל התהילים , שידע 'אשרי שיאחז וניפץ את עולליך אל הסלעי . רק בארץ ישראל אפשר להם ' להיות פאצי פיסטים . 'הביריונים' הם סמל של משחררים אמיתיים . האידיאל לא 'תולעת יעקב , ' אלא 'תפארת שבגבורה' - כל זה לפי הדו"ח התמציתי של כתב ה'היינט' ( דו"ח שהשתמשו בו בארץ ישראל על דרך ההשמצה . ( אורי צבי גרינברג כתב ' ) חזית העם 0 . 27 , ' ו 933 . ו ) על הכינוס השלישי של בית"ר בפולין בחול"המועד סוכות ועל תהלוכת החג ברחובות וארשה : 'חבל שה בית"רים שלנו הכלואים בסוהר היפואי על שפת הים התיכון לא ראו זאת בעיניהם . הדגלים הבית"רים כמו דגלי השבטים הקדמונים ... הרחוב היהודי ראה , שבע נחת ... מישמעת למופת ... התופעה החדשה , '' ברית החייל , " כאחים מלווים בפורמאציה צבאית מיוחדת , כמישמר כבוד לייד תהלוכת בית"ר , מבשרים תקווה מכופלת . כמה טבעיים הם בתילבושתם והתנהגותם . אנשי "ברית החייל" הטובים ! אלה הם בני עם המגו ייסים ההולכים לשירות בתכלית הפשטות . ' ...

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר