|
עמוד:375
נפתול י מפא"י המיכתב נשאר ללא תשובה . 745 לא מונו שניים , כמוצע , למשא ומתן , ולא נומק העדר התשובה ה מעשית . במקום תשובה להצה '' ר שלחה ( 1934 . 8 . 24 ) מפא '' י כרוז אל כל המיפלגות ' ) אל כל חוגי היישוב והתנועה הציונית , ( ' ובו דברי בלע לרוב : 'היצירה הגדולה של דור החלוצים ... נעשתה מטרה לחצים מורעלים , שיסוי שיטתי באישי ההסתדרות , הבאשת ריחם של חלוצי העם בכול אמצעי ה '' ניפוח" ו '' הכזב ; 1 קדוש , '' מעשי ביריונות , תעמולה סיקריקית , התנקשות במנהיגים — כזאת היתה שיטת המילחמה אשר הוכרזה על תנועת הפועלים . מילחמת הדעות והאינטרסים בתוך היישוב והציונות הפכה למילחמת סיקריקים המתירה כל אמצעי ומקדשת כל מעשה פשע אם הוא מסייע ל '' שבירה . '' מסע השבירה והשיסוי והביריונות פגע בצור חלמיש . תנועת הפועלים ... קיבלה את המילחמה הכפויה עליה' ועוד ועוד דברי פולמוס , שבסופם שאלות ריתוריות : 'אך האומנם גורל הוא שאין מיפלט ממנו ? האומנם נגזר על התנועה הציונית כי תהיה לשימצה ? האץ כל אפשרות לשחרר בעוד מועד את חיינו מסכנות הא לימות והביריונות מבלי לבטל את ניגודי הדעות והעניינים של החוגים השונים בשטח הכלכלי , המ דיני והחברתי ו האין כל אפשרות להכניס את מיל חמת המיפלגות לתוך אפיקים תרבותיים של חברה מתוקנת ' . ? מן הפולמוס , מן השאלות ומן המצע , שבא לאחריהן - מצע דוגמאטי על הסתדרות עובדים כללית אחת , ועל הסדרי יחסי עבודה ועל התנאים ליחסים ביישוב ובהסתדרות הציונית — ומן ה סיכום : 'בשעה גדולה וחמורה זו רואה מפא"י צורך בליכוד כל הכוחות הקונסטרוקטיביים והאחראיים ביישוב ובציונות על יסוד תוכנית פעולה ואחריות משותפות ' , ניכר למדי , שדובר כאן בהטלת סיסמאות לאוויר על הרחבת הקואליציה השמאלית בחוגים ובכוחות קונסטרוקטיביים העומדים מן הצד , ולא במשא ומתן ישיר , מעשי , להבטחת שלום אמת , ולאו דווקא דעה מדינית ומעמדית אחת , ביישוב ובציונות י . ™ עם פירסום דבריו של בן גוריון שנשא במועצת מפא , " י שבה אושר פירסום הכרוז אל המיפלגות , ( 1934 . 8 . 24 ) נתגלה , שבן גוריון הציע בה 'למנות שני באי כוח של המיפלגה , שיבואו בדברים עם המיפל גה הריביזיוניסטית בדבר יחסי פועלים ועקירת מע שי אלימות ' . בן גוריון קבע לעצמו כלל ( מוזר , על כל פנים לפי ניסוחו , ( שבשני דברים 'תלוי גורל תנועתנו , ושאין מחיר שאנחנו לא נשלם בעד כל אחד משני הדברים האלה , והם : ( 1 אחדות מעמד הפועלים ; ( 2 כיבוש העם ' . יש אפוא להסיק , שבמשא ומתן עם הצה"ר ראה צעד של התקדמות לקראת אחדות המעמד וכיבוש העם . הסברת עמדתו הדגישה דברים , שהיתה בהם מידה של אפיקורסות לפי ( 745 תגובת עקיפה הובאה במאמר הראשי ב'דבר ' !( 1934 . 8 . 9 ) ' טובלים ושרץ בידם' ו ההצעה אינה אלא תכסיס , ברם 'עובדה זו שנוכליס וצבועים נטפלים לו לשלום , איננה פוסלת אותו , איננה מקטינה את הצורך החיוני של הציונות להיגאל ממעשי אלימות וביריונות . ' אומנם 'המשא ומתן הבלתי אמצעי בין תנועת העבודה ובין המיפלגה הריביזיוניסטית איננו הדרך העיקרית לפיתרון הבעייה ואין לתלות בו תקוות גדולות ' . ( 746 עי' מפא , " י נתבים ותעודות , , 119—115 והשווה שם , . 115— 110 תגובת 'משמר הירדן / גל' א ? 'הס אינם רוצים בשלום' ? ' דברי הצה'ר נשארו בלי תשובה ... וכשאין התחייבות לכך , שמעשי האלימות ייפסקו — מה לנו כל הדברים היפים וההב טחות היפות על שיתוף דעות והנחות לשיתוף פעולה . שום דבר לא יצדיק את נזעשי האלימות ! שום דבר לא יצדיק את הטירור האדום . לבית'ר , יש זכות לחיים , לעבודה , למחשבה , להופעה פומבית וציבורית — כמו לכול יהודי אחר בארץ זו . שום היתר ושום הסכמה ... אינו נדרש לנו , כדי להופיע בתילבושתנו ברחוב , או כדי לקבל עבודה אצל איזה יהודי ... אין אנו מתכוננים לחסות בכנפי המיפלגה המפורסמת כל כך לשבח אחר עלילת הדמים , אבל האלימות בכול זאת תחדל , בין אם תרצה מפא'י בכן ובין אם לא תרצה . ' צבו של עמנו בגולה הולך וקרב בלי הרף לחורבן גמור ומוחלט ' . בתנאים הללו אין היגיון שוויכוח של דעות ייהפך למילחמת אחים , ולפיכך הודגש : 'אין פה כמובן שום מקום לפשרה עקרונית ; השקפתנו המדינית והחברתית , וכמו כן דרישתנו לשוויון הזכו - יות של תנועת העבודה ההרצלאית , אינן ניתנות לשינויים ובלי ספק חל אותו דין גם על עקרונותיכם אתם בעיני מנהיגי מפא . " י אבל מקווים אנו , שהתחרות בין המחנות השואפים גם זה וגם זה להשפעה מכרעת על היישוב והציונות , יבולה , וחייבת להתפתח בצורות שתתאמנה לכבודה של האומה ולא תזקנה לכוח התגר והמגן של היהדות הציונית ' . ובאופן מעשי : 'אם תקבלו את הצעתנו נהא מוכנים למנות שניים מחברי ההנהלה שלנו שייפגשו עם מור שיכם . מכיוון שחוקת העלייה מעכבת את חברי הנחלתנו לבוא לארץ , תצטרך הפגישה להתקיים באחת מערי אירופה ' .
|
|