תקיעת יום הכיפורים תרצ"ד

עמוד:330

תקיעת יום הכיפורים תרצ"ד דבר התקיעה בנעילת יום הכיפורים לייד הכותל המערבי החל נעשה מסורת בבית"ר ובירושלים . מכוחה של תקיעה זו שוב לא אצו המתפללים לשמוע תקיעת שופר בבית כנסת סמוך , ולא עוד שהחלו נוהרים מתפללים מבתי כנסיות בעיר החדשה אל תפילת הנעילה בעיר העתיקה . גדולה היתה הציפייה בעיר אל התקיעה לייד הכותל , ולמרות החששות מתגובות של שוטרים נעשה הכותל מקום תפילה מרכזי לחרדים ואנשי מסורת ביום הכיפורים . התקיעה עוררה עניין גדול בארץ ישראל ואף מחוצה לה . בית"ר דא גת להבטיח את המשך קיומה של המסורת החדשה המתחייבת במישטר הבריטי , שהגביל את זכויות ה יהודים בתחום הכותל . אם בשנים הקודמות היה בת קיעה לייד הכותל משום סמל של התנגדות לחוקי ההגבלה של ממשלת המאנדאט , ואות שאין הנוער הלאומי מוכן להיכנע לחוקי הגבלה , הרי בשנת תרצ"ד נתחייבה בית"ר לקיים מסורתה אף כדי להוכיח , שלא נשברה בלחץ ההתנגשויות מצד השמאל , ובלחץ המאסרים והנגישות מצד מישטרת המאנדאט , ושכוחה עמה לקיים את התפקידים שהטילה על עצמה , יהיו התנאים החיצוניים ככול שיהיו . המישטרה גיי סה אותה שנה פלוגה מיוחדת כדי למנוע את התקיעה הצפויה , ברם אהרן צוקרמאן מפלוגת חדרה נשלח מטעם הנהלת הפלוגות לקיים את המסורת , והצליח לקיימה . שוטר חרש יהודי תפסו והביאו למאסר . הציבור הרחב קיבל באהדה מרובה את מעשה תקיעת השופר המרדני . רק 'דבר' יצא לטעון שיש 'זיוף ופשע' במעשה התקיעה . 'דבר' כתב בלשון ברורה : ' קיבלנו עלינו את הדיף — כלומר את הדין להימנע מתקיעה לייד הכותל , ואף הפליג לטעון , שיש בה כדי לסכן את היישוב . ברם בית"ר ראתה בהפגנה זו בבחינת עמידה על מישמר כבוד העם , והבטיחה ש'טעה טעתה הממשלה : התקיעה — שמוע תישמע' אף בשנים הבאות . הבטחה זו קיימה בית"ר עד לניתוק הכותל מירושלים העברית ב . 854 1948 התקיעה לימוד היא צריכה . ואומנם היו מכינים את התוקע לתפקידו בתנאים המיוחדים במשך שבועות . המישטרה בעזרת בלשיה היהודים המרובים נתנה את עינה בכול מי שהגיע אל סימטת השק שהובילה אל הכותל המערבי . התוקע היה שרוי בתפילה לייד הכותל , ופעמים כבר הגיע אליו בשעה מוקדמת . עמו הגיעו עוד מלווים , לשמירה על ביטחונו , ולצורכי הט עיה והסוואה . למניעת כישלונות הוכנו בדרך כלל שני תוקעים , או אפילו יותר , שאם יימנע מן האחד יתקע השני . יש ששניים תקעו כמעט בבת אחת . מרדכי ויינגארטן , ראש ועד יהודי העיר העתיקה , ראה ( 654 עי' 'דבר / ; 1933 . 10 . 2 בולטין הנהלת הפלוגות , ; 1933 . 10 . 24 ספר בית"ר , א , הע' 141 ( בטעות צוין בספר , שניימאן תקע בתרצ"ב , וצ"ל ; תרצ '' ג ) ; 'נזאנזענט / 1933 . 12 . 18 ( על ניימאן ) r ב . אליצדק , 'די וועלט 1933 . 10 . 20 ' , ( על צוקרמאן . ( כשנת תרצ'ה תקע שרגא זזייטין . כרוז למען 'תוצרת עברית'

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר