|
עמוד:75
בקשת האמת בית"ר והתנועה כולה , לא חיפתה על מעשה פשע . היפוכו של דבר : כולה ידעה את האמת לאמיתה , ולא היתה מוכנה בשום פנים להיכנע לשקר ולהסתלק מן האמת . בית"רי , אף הצעיר , ואף בקן הנידח , בארץ רחוקה , עשה את חשבונם של הפרטים הגדולים והקטנים הכרוכים בהאשמת חבריו היושבים לכס הנאשמים . בית"רי ארץ ישראל , שמתוכם נלקטו הנאשמים הכירו את הנסיבות כולן עד לפרטי פרטיהן . רבים מהם הלכו לשבת בבתי המישפט ושמעו בהקשבה לדיונים . כולם נעשו צמודים לדו"חות המפורטים בעיתונות מן המישפטים , ורובם ככולם קראו בקביעות את ההערכות והתגובות , כפי שמצאו את ביטויין בעיתונים מיפלגתיים וכלליים . בית"ר , וכול בית"רי , בדקו ושקלו את מהותן של העדויות וערכן . אילו נתגלה פיקפוק כולשהו בלבו של מישהו לגבי צידקתם של הנאשמים , ודאי היה מוכן לגלות את לבו , ועל כל פנים היה יודע להסיק את מסקנותיו . שום דבר , שום טובה ושום הנאה , לא המריצו את מישהו להישאר עומד בבית"ר , כשאינו עומד עוד בדעתו הראשונה על טהרתה ועל צידקתה . שום דבר אף לא היה מונע את בית"ר להוקיע מתוכה כל חשוד במעשה פשע , ואף לחייבו לתת את הדין . שום דבר לא היה מונע ממנה להסתייג מכול מעשה פשע שפשעו חברים מחבריה , ויהיו מי שיהיו . בית"ר לא יכלה ולא צריכה היתה לראות את עצמה אחראית לסטיות ולחריגות , וודאי לא לפשעים , שמישהו מהמוני חבריה היה מסוגל להם , אם בזדון ואם בשגגה , אם מחולשת דעת ומריפיון שכל ואם מתוך פילוסופיה פלילית . בית"ר אף לא יכלה ללכת בדרך כגון זו , אפילו רצתה , שהרי על צד האמת לא ניתן ללכת בה כלל בתוך תנועת המונים גדולים , חופשיים בדעות , בהליכות , באהבות ובשינאות . נחזור על דברים שאמרנו , שלא נמצא איש מכול המאות והאלפים שפעלו בבית"ר של הימים ההם , וכבר בסמוך להם או לימים לא היו פעילים עוד , שנתאדשו לתנועה , ומהם שנתרחקו ממנה ריחוק גדול או גמור , ומהם שאף עברו אל מעבר למיתרס , שימלאנו לבו לטעון טענה , שהוא יודע דבר כולשהו על אשמת בית"ר ברצח ארלוזורוב . מליצה ברוח זו שימש לו לאצ"ג , כפי שניתן לשער , המושג 'סנבלט' מאז ימי פרעות תרפ"ט , וכיו"ב , וברוח זו עודד לעמידה נמרצת ותקיפה בסיגנון הפובליציסטיקה — מישקל כנגד להתקפות בסיגנון חריף ואף גס . מליצת 'הכזב הקדוש' לא הצדיקה מעשי פלילים ולא העלמתם . אחימאיר כותב ומשפיע אף בכלא יומו של אחימאיר בכלא היה יום של עבודה מליאה - יום של עיון וכתיבה . שם ניהל יומן , ושם הכין מאמרים , ששלחם ל'חזית העם' ול'הירדף , וחתם עליהם א . אסיר ציון . מן הכלא שיגר אף מיכתבים אל בית"ר ובאמצעותם שמר על הקשר החי עם המחנה . מיכתב חשוב שיגר אל הבית"רים שעלו לקברה של שרה אהרונסון בזכ רון יעקב , בסוכות תרצ"ד , והמיכתב הוקרא לייד הקבר . בו העריך את הגיבורה שרה rb 1 m' r n 1 כל העמים ישנן גיבורות כז'אן ד'ארק , אבל בייחוד מרובות הן בישראל , החל בדבורה , שנלחמה בכנענים , מעבר מזה לכרמל , ועד לשרה , שנלחמה בטורקיה — כעבור שלושת אלפים שנה - מעבר מזה לכרמל . שרה היתה האשה הציונית , אם כי שקל לא שקלה ופרוטות לקופ סה לא שילשלה . היא לא פדתה את נפשה בפרוטות , אלא מסרה אותה כולה לציונות . כמו ז'אן ד'ארק האמיתית , כן היתה גם היא ראשית כל אשה , על כל מעלותיה , ולא הפכה לברייה מחוסרת מין , המחקה את הגבר , כדוגמת הנשים הסוציאליסטיות ה '' משוח רתת . '" במיכתבו אף בא בהצעות 'להנציח את שמה בקרבנו : ' הקמת מצבה , בית אהרונסון כבית נכואת ' להנצחת האיפופיאה של המרגלים לטובת המולדת ; בית נכואת לתנועה הציונית הכופרת בתורת מארכס ו האינטרנאציונאל . חול המידבר בלע את אבשלום , מצולות הים בלעו את אהרן , ומשרה נותר לנו קברה . הנוער הלאומי על אירגוניו יתאסף ליד קבר מקודש זה לא כדי לבכות , אלא לקמץ אגרוף ולקרוא תגר על מחללי כבוד ישראל . ' ועל קבר שרה נשבע אחימאיר בשמו ובשם חבריו ! 'ועתה יורשה נא לי ולחברי בכלא לסיים במלים הנוגעות לגורלנו . אל המקום הקדוש הזה , שאליו אתם עולים , אנו קוראים בשבועה : אנו חפים מן הפשע הנורא , שהעלילו עלינו האנשים , המתאמרים להיות סוציאליסטים בארצנו' 12 נ . לאחר חמישה חדשים , שיגר אחימאיר מיכתב הצהרה גדול בשם שלושת הנאשמים . יצחק ילין קרא את המיכתב במיפקד של מאות הבית"רים שהגיעו מכל הקננים ומן הפלוגות אל תל חי . אף מיסמך זה השאיר רישומו הרוחני והרגשי על העולים לקבר , ולאחר ( 112 נכתב ביפו , , 1933 . 10 . 18 עי' אחימאיר , 'המישפט / . 227
|
|