|
עמוד:298
האיטלקיות . הם דגו במכמרות , במרחק של 10 מילין מן החוף , ואת הדגה מכרו בשוקי הארץ במחירים טובים . בשלהי אותה שנה נעשה הנסיון הראשון לדוג במכמורת גרר על ידי אמריקני ( יהודי ) בשם זאקס . הוא הביא עמו מארצות הברית ספינת מנוע , שכינה אותה בשם "הרברט סמואל . " הספינה היתה מצויירת כהלכה . הושקעו בה 1 . 500 לירות ארץ ישראליות ( סכום כסף ניכר באותם הימים . ( אבל זאקס היה רק דייג חובב . הספינה לא התאימה למטרתה ועובדיה היו חסרי נסיון . בשנים 1931—1927 נעשה הנסיון הראשון לדייג במים עמוקים בקנה מידה גדול ובהשקעת הון רב . מר רוזנגרט הביא לארץ שלוש ספינות גרר מונעות . אחת בעלת תפוסה של 100 טון ושתיים קטנות יותר . גם בהן עבד צוות דייגים , שהובאו מארצות הצפון , שאליהם נצטרפו כמה צעירים עברים , שלא היו דייגים מקצועיים אלא טירונים . ספינות אלו הפליגו בים התיכון ובים סוף , ומבחינה זו ניתן לומר שאנשיהן היו חלוצי הדייג בים סוף מאז ימי שלמה המלך ? . רוזנגרט ניסה להקים גם את מנגנון השיווק הראשון בארץ ישראל , ולשם כך פתח חנויות מיוחדות משלו בנקודות שונות בארץ . אך מפעלו החלוצי נכשל , כשם שנכשלו המפעלים שקדמו לו מפאת חוסר התענינות המוסדות הרשמיים . " הרבה הון ומרץ הושקעו במפעל החלוצי הזה" — כתב מאיר גלברט בחוברתו ' " היהודים והספנות — . " "מפעל זה לחם על קיומו במשך שנים ארוכות . גורמים רבים הכשילוהו . במידה רבד . יש לזקוף זאת על חשבון חוסר ההכשרה של עובדי הספינות . שתים מספינותיו של הי רוזנגרט ,, מאכס נורדאר' ו"הרקולס" עברו לידים אחרות , אבל גם בעליהם החדשים לא ראו בהם ברבה . " בשנת 1935 נבנתה באיטליה לפי הזמנתו של מר פרנקל מהולנד , בשותפות עם מר גולדברג , ספינת גרר , שהועברה לארץ ישראל ונקראה בשם ,, בכורה . " מר פרנקל יהד עם רב החובל לוצאטו החלו לדוג בה בהשתמשם בשיטת מכמורת גרר . אולם גם גסיון זה נכשל מפאת חוסר הון חוזר ומפני מחסור בדייגים בעלי מקצוע , ומה עוד שגם מנוע הספינה לא התאים לתפקידו . בשנת 1937 נחכרה הספינה על ידי מחלקת הים של הסוכנות היהודית , שהחליטה להמשיך בד . את הדייג , אך גם היא נכשלה . ב"בכורה" עבדו גם רב החובל באייבסקי והמהנדס מאלינוב . זד . האחרון היה מהנדס מכונאי ממדרגה ראשונה , אך , כאמור , המנוע לא התאים לתפקידו . ועל באייבסקי , במקום לעסוק בדייג ממש , הטילו את התפקיד ללמד טירונים . במשך תקופה מסויימת עבדו בה גם שנים מבוגרי בית הספר בצייביטאווקיה : עמנואל כהנוביץ ורפאלי . בשנת 1942 נמכרה "בכורה" לגוי גרמני , קפיטן פיץ . הוא עבד בה במשך שנים , יסד חברה והוציא מניות על אלפי לירות , שנרכשו על ידי יהודים מארץ ישראל . אך בסופה פשטה חברה זו את הרגל ופרשת "בכורה" באר , לקיצה . 9 י נ י ק י ה " פיניקיה" היתה ספינת הדייג העברית הראשונה בארץ ישראל שנבנתה בידים עבריות ( בשנת . ( 1937 שלושה אנשים בנו אותה : המהנדסים פלינר ומאלינוב וקפיטן באייבסקי . זו היתה ספינה מפרשית מוטורית דו תרנית . אורכה 10 מטרים והמנוע " בולינדר" בעל עוצמה של 10 כוחות סוס . היא צויידד . ברשתות גרר ובמחסן רחב ידיים לדגים .
|
|