|
עמוד:126
חבל שלא ידענו גם אנחנו ללכת בדרכה . ולי ברורה גם סיבת ההבדל הזה — מדוע הצליחו אבות ה"אליאנס" במפעל שבו לא הצלחנו אנחנו . הסיבה היא : הם היו בני אירופה אמיתיים ואנחנו ברובנו איננו אלא בני אירופה המזרחית , חצי אירופה . תרבות למחצה סכנה היא בכל מקום ; הליבאנטיניות הצפונית לא עלתה בהרבה על אחותה הדרומית . יהודי צרפת בזמנם באו מזרחה באותה רוח , שבה הולך מיסיונר אנגלי לעבוד בין שבטי קרקע בתולה : לא התפארו בתרבותם העליונה , כי אם התקרבו והתחילו ללמד . אנחנו , יחד עם ה"קוסובודוטקה" השחורה ושנאת הגלות , הבאנו אתנו מרוסיה ומגאליציה מין גאווה מזוייפת — גאוות עני שנתעשר , — מין פחד מוגזם שמא יחשבו גם אותנו לבני בלי תרבות — סימן אופיי של תרבות חצאית , חסרת בטחון עצמי . " בית הספר המשותף יאחדגו" — גם את הנחמה הזאת שמעתי , וגם היא איננה מספיקה . אם נתרגם את הפזמון הזה לשפה פשוטה , והיה פירושו : אתם עוד אינכם מסוגלים לשוויון ציבורי אתנו , אבל בניכם , ברור הבא — אולי — ... על בסיס כזה לא נבנה יחסים בריאים . שום עדה , שום קיבוץ לא ישלים עם ההשקפה , המתבטאת במלים האלה . ישאר רוגז כבוש , זרע קנאה ועלבון , סדק בכתלנו אשר אולי ביום אחד , דווקא ברגע של משבר , יתרחב והיה לפרץ . אך גם מבלעדי כל אלה , הפזמון , כשהוא לעצמו , על דבר בית הספר המשותף , המציל והמכפר על הכל , איננו נכון . בית הספר איננו כל החינוך , הוא רק אחר מגורמי החינוך . בתוניס ובאלג'יר , בבאקו ובטאש קנט , עוד לפני עשר שנים , רגיל ומצוי מאוד היה הטיפוס של מושלמי צעיר , בן הורים עשירים , שלמד בגימנסיה או בקולג' וגם באוניברסיטה — ואחרי כן שב לעירו ולסביבתו וכעבור שנתיים פשט את בגדי המערב , לבש "חאלאט" ו"מסאנים , " וישב על השטיח , שלוב רגל , כאביו וכאביו זקנו , ויחד עם המנהג החיצוני חזרו גם הרוח והנטיות של הדור הישן . בית הספר בונה ונוטע , אבל ממשלתו קצרה , העלם גדל ואיננה — בו בזמן שהשפעת הסביבה מתמידה ונמשכת , ויש בידיה להרוס את הבנוי ולעקור את הנטוע . סביבה משותפת — זה חשוב לא פחות , מבית ספר משותף . " אם רצונך בשיתוף , למה תדרוש פירוד ? למה תזכיר את הספרדים בתור קיבוץ מובדל , למה תדבר 'הם' ו'אנחנר ן" — יען כי אינני מאמין , כי בשתיקה ושכחה נרפא את הסריטה הזאת . כבר נתבצרו ונתקשו במוחות הרגלי מחשבה , שבילי הגיון , שלא יועילו כנגדם אלא סמים חריפים . הצד הגרוע ביותר בשאלת הספרדים הוא ! שבכלל שכחנו , כי יש שאלת הספרדים . 1 ברוסית : חולצה רוסית , זקופת צווארון , שמיפתווד . נרכס בצד . — העורך .
|
|